Stage piano pro náročné.
3. 4. 2018
Firma KORG nabízí v oblasti stage pian řadu Grandstage vyráběnou v Japonsku. Podívejme se v dnešním testu na větší model s plným klavírním rozsahem 88 kláves.
Design
Nástroj působí na první pohled velmi tmavě, jakoby vážně. To může být pro někoho málo inspirativní, ale na druhou stranu se to hodí do situací na pódiu, kde je potřeba uměřenost a nenápadnost. V každém případě je ale design velmi vkusný. Fyzické provedení je excelentní a designérskou lahůdkou je provedení „žlábku“ vedle klaviatury, což je velmi příjemný a originální prvek, v něčem připomínající staré nástroje s ruční řezbářskou prací. Pěkně působí také příjemné „analogové“ potenciometry pro volbu různých dat a parametrů.
Na vrchním panelu najdeme zleva doprava: kolečka ohýbání tónu a modulace, skupinu ovládání zvuku (hlavní hlasitost, třípásmový ekvalizér, kompresor). Dále je tu sekce Ensemble s přepínáním skupin (slouží pro volbu druhého, doplňkového zvuku) a malým, ale dobře čitelným displejem známým např. z řady Minilogue. Vedle je potenciometr a tlačítka pro zadávání dat do menu a dále velmi originálně a pěkně provedená tlačítka voleb oblíbených zvuků v kombinacích písmen A-H a 1-8. Trochu připomínají klasický psací stroj s podsvícenými klávesami. Osmičková soustava pro volbu programů je spíše rolandovský styl, ale je velmi praktická a kombinace písmeno - číslo se možná lépe pamatuje než jen dvouciferné číslo. Vedle je hlavní sekce s otočnými potenciometry volby kategorie a variace zvuku. Zbývá tlačítko zapnutí efektové sekce s praktickým tlačítkem Time-Tap pro zadávání časů efektů delay a potenciometr hloubky efektu. Nakonec tři praktická tlačítka Panel Lock (zabrání nechtěnému zadání parametrů nebo změně zvuku např. při manipulaci s notami apod.), System (nastavení systémových parametrů) a Transpose. V tomto designu najdeme vše podstatné, navržení je maximálně úsporné a praktické. Snad jen kolečka ohýbání zvuku a modulace jsou umístěna trochu více do středu panelu, což pro lidi zvyklé ovládat kolečka palcem a zbytek prstů si opírat o okraj (což má takto většina jiných nástrojů) může být nezvyk.
K nástroji je dodáván i stojánek na noty, působící sice trochu odlehčeným designem, ale je pevný a unese hodně. Potěší i pedál klavírního typu DS-1H s polopedalizací, který je také součástí dodávky. Nástroj váží rovných 20 kg, což je dáno zřejmě zejména velmi kvalitní klaviaturou. Pro ty, kteří chtějí spíše lehčí nástroj, protože ho často musí přenášet, může být tato hmotnost na horním limitu.
Ovládání
Vše zásadně potřebné je vlastně na panelu, jak bychom mohli u tohoto typu nástroje čekat. Volba zvuku probíhá buď volbou jednoho z 64 programů Favorites, nebo ručně zvolením kategorie hlavního/doplňkového zvuku a jejich variací. Celkem je tu 500 zvukových rejstříků, což je u tohoto typu nástroje bohatý výběr většinou plně postačující méně náročným uživatelům. Do určité míry se dají upravovat některé parametry zvuku (hlavně filtr). A samozřejmě jsou tu i praktické efektové jednotky: pokud používáme sekce ekvalizéru a kompresoru, zůstávají pořád zapnuté, takže můžeme rychle najít požadovaný celkový charakter zvuku na konkrétním pódiu. Je tu i funkce Split umožňující rozdělit klaviaturu. Sekce Keyboards a Ensemble také mohou sloužit k rychlému přepínání dvou zvuků a/jejich kombinace. Celkově vzato je ovládání velmi rychlé a intuitivní, v podstatě manuál ani není potřeba.
Klaviatura
Jedná se o kladívkový typ RH3, má vynikající reakci a hraje se na ni velmi příjemně. Hodně udělá i odstupňovaný odpor kláves podle polohy na klaviatuře (čtyři zóny), větší v basech a menší ve výškách jako u akustického piana. Tlakovou citlivost tato klaviatura nemá, počítá se spíše s tím, že bude sloužit pro „klavírní“ účely.
Zvuk
Pro hudebníky obeznámené se zvukovou kvalitu nástrojů KRONOS nebude tento nástroj moc překvapením, protože de facto je zvukový engine z nich převzatý. PCM sekce vzorků nabízí celkem úctyhodných 19 GB zvuků, hlavně nesmyčkovaných akustických klavírů, které jsou excelentní a můžeme si vybrat mezi „regionálními“ variantami (Německo / Itálie / Rakousko / Japonsko). Dále jsou tu tradičně modelingové simulace starších klávesových zvuků (Rhodes, Wurlitzer, Hammond, VOX), také v prvotřídním provedení. I když tu nejsou plné editační možnosti, k doplnění je tu u každého presetu možnost ovlivnit jemné variace pomocí dvou spínačů vedle koleček nad klaviaturou - jeden ovládá zvuk jako takový (např. zapíná perkusi u varhanních zvuků), druhý většinou zapíná/vypíná přiřazený insert efekt. Celkově je zvuk prvotřídní a zcela jistě představuje v tomto typu nástroje naprostou špičku.
Závěrem
KORG Grandstage je vynikajícím nástrojem zcela do puntíku naplňující požadavky kladené na tento druh nástroje - praktičnost, snadné ovládání, vynikající klaviaturu a pocit ze hry, bezproblémový a inspirativní zvuk. Tak nějak na něj člověk při hře jakoby zapomíná a soustředí se na hudbu, což je podstatné. Cena se mi zdá možnostem a kvalitě nástroje celkem adekvátní.
Výrobce: KORG
Zapůjčil: MUSIC - PARK.CZ s.r.o.
Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.