Ibanez SRC6MS

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 37
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Ibanez SRC6MS

Příspěvek od Petr Los »

Šestistrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.
21. 11. 2023

Dnes se trochu odkloníme od čtyřstrunné basové klasiky a podíváme se na nový model baskytary SRC6MS. Již číslo v názvu naznačuje, že se bude jednat o šestistrunnou baskytaru. Někdo možná nad tímto modelem bude kroutit hlavou, někdo bude naopak nadšený. Každopádně mám SRC6ku před sebou, tak se na ni pojďme podívat…

Nástroj byl vyroben v Indonésii, což v žádném případě nesnižuje jeho hodnotu. Naopak tak bude cenově přístupnější širokým basovým masám mající oblibu v šestistrunných sólových hrátkách.

Tělo nástroje
Tělo je vyrobeno z Okoume (Gabon), což je narůžovělé exotické dřevo z rovníkové Afriky. Je vhodné též pro výrobu hudebních nástrojů. Tělo má klasický “ibanezovský” tvar s dlouhým špičatým horním rohem a menším spodním, který jakoby směřoval dolů k zemi. Masív těla je poměrně drobný, váha nástroje tím velmi příjemná i pro slabší a menší jedince. Tělo je sestaveno ze tří částí – středové – nesoucí dva snímače Bartolini BH2 a šestidílnou “multiscale” kobylku typu Mono-rail a dvou postranních profilů, které dotváří tvar těla. Povrchová úprava těla je Satin Polyurethane a barva Black Stained Burst Low Gloss. Pod průsvitným nátěrem je trochu vidět rozdílná kresba středního dílu oproti dvěma zbývajícím bočním. Markantní je to zejména na zadní straně.
Obrázek
Tenké struny jsou protaženy skrz tělo, což je výborné a zlepšuje to rezonanci dřeva. Kvůli multiscale konstrukci jsou oba snímače a kobylka umístěny na těle nástroje šikmo. Kobylka umožňuje precizní nastavení výšky jednotlivých strun a posun kamenů během ladění oktáv.

Na zadní straně těla jsou dvě šachty opatřené matně černými plastovými kryty. Menší, čtyřhranná, kryje baterii k napájení aktivní elektroniky, větší pak elektroniku samotnou. Na přední desce je kromě dvou snímačů též pět potenciometrů s černými umělohmotnými knoby s bílými tečkami pro lepší orientaci a dva malé kovové přepínače. Za touto skupinou ovladačů se nachází souběžně s krkem zapuštěný jackový výstup z nástroje.
ObrázekObrázek

Krk nástroje
Stejně jako u jiných modelů baskytar Ibanez je i zde krk složen z pěti slepených částí. U SRC6MS je to jatoba a ořech. Každá z těchto pěti výsečí má jinou odolnost proti tahu, jiné rezonanční vlastnosti a jinou tvrdost. Hmatník je vyroben z palisandru, který je velmi odolný proti prohmatání. Krk disponuje 24mi pražci typu “Medium”. Menzura nástroje je typu Multiscale (762 mm - 724 mm). V místě nultého pražce je šířka krku 42 mm, na 22 pražci pak 58 mm. Tloušťka krku na první pražci činí 19,5 mm a na 12 pražci 24,5 mm. Radius krku je jako u mnoha jiných baskytar 400 mmR.

Krk je na zadní straně přírodní, bez lakování, pouze napuštěný voskem. Jak mechanika na hlavici, tak i kobylka mají elegantní stříbrnou barvu Cosmo Black s černým nádechem. Ladící kolíky Ibanez jsou uzavřené a olejové. Krk je k tělu přichycen pomocí čtyř zapuštěných křížových šroubů. Použité struny u tohoto nástroje jsou D'Addario EXL156. Krkem prochází ocelová výztuha Dual Action.
ObrázekObrázek

Elektronika nástroje
Průzračný, ale přitom pevný zvuk zajišťují dva humbuckery Bartolini BH2 zapouzdřené do černého plastu. Je samozřejmě možné nastavit jejich vzdálenost od strun. Platí všeobecně, že pokud jsou snímače dále od strun, podílí se na zvuku nástroje více i samotné jeho dřevo, menší vzdálenost snímačů je naopak dodává sytý a pevný tón.

Dvěma potenciometry s většími knoby nastavuje basista celkovou výstupní hlasitost nástroje a poměr mezi oběma snímači. Tento potenciometr (stejně jako další tři s menšími knoby) disponuje pro lepší hudebníkovu orientaci středovou aretací. Kovový přepínač blíže k snímači přepíná mezi aktivním a pasivním režimem. Aktivace pasivního režimu vyřadí z provozu dva ze tří menších potenciometrů equalizeru. Třetí zde potom funguje pouze jako pasivní tónová clona. Tři menší potenciometry pracují jako třípásmový ekvalizér s částečně laditelnými středy (Bass boost/cut 100 Hz, +/- 16 dB, Treble boost/cut 10 kHz, +/- 16 dB, Mid boost/cut 250, 450, 700 Hz, +/- 14 dB).
Obrázek

Jdeme hrát
Když jsem basu vzal poprvé do ruky, byl jsem překvapen její nízkou váhou. Měl jsem v ruce už několik “šestek”, ale všechny byly mnohem těžší a masívnější. Nejprve jsem prozkoumal povrchové opracování jak těla, tak i krku. Nenašel jsem žádné nerovnosti či jiné defekty. Skoro bych se nebál říci, že povrchová úprava krku zde byla lepší než u některých mnohem dražších modelů, které jsem testoval. O odlišnosti kresby dřeva středové části těla na zadní desce oproti krajním jsem se již zmínil, ale jedná se spíše o malý estetický problém.

SRC6MS má na rozdíl od jiných, mnou testovaných modelů baskytar menší menzuru. Této skutečnosti jsem si všiml hned, jak jsem ji vybalil. Má menzuru 762 mm - 724 mm, zatímco velká menzura bývá obyčejně 864 mm. Díky menšímu a lehčímu tělu a naopak krku vyrobenému z těžších exotických dřev nástroj přepadává na hlavici. Není to sice výrazné, ale je to tak. Co mně ale rozhodně nevyhovovalo, byla šířka hmatníku, potažmo rozestup strun. Přestože nemám jako kontrabasista příliš velké ruce, měl jsem problém vůbec prsty na hmatník naskládat, natož pak něco smysluplného zahrát. Vím, že si člověk postupně zvykne (když musí) na různé těžkosti, ale kdybych tento nástroj zkoušel, asi by mě malá rozteč mezi strunami od jeho koupě odradila. Můj starý pětistrunný bezpražec má krk ve dvanácté poloze široký 64 mm a naše SRC6MS pouhých 54 mm. A to se přitom jedná o šestku. Následně jsem zkoušel zahrát jednoduchý riff slapem, ale bylo to marné. Prsty se mi pletly a ukazovákem jsem se nemohl trefit mezi struny, abych zahrál popping. Opravdu bych si musel hodně zvykat.

Co samozřejmě nezklamalo, byl zvuk nástroje. Na equalizeru od Ibanez vykouzlíte téměř vše. Od masivního rockového zvuku až po jemný jazzový zastřený sound. Ten je této baskytaře zřejmě předurčen. Právě šestistrunný nástroj přímo vybízí k hraní vyhrávek do vysokých poloh, k tappingu a akordickým rozkladům. Můžete využít konfiguraci aktivního nastavení, ale též pasivní měkký zvuk zastřený tónovou clonou. Vyrobit barvu Jazzbasse není u této baskytary žádný problém. Zde se prostě fantazii meze nekladou.

Závěrem
Tato „speciálka“ rozhodně neosloví úplně každého baskytaristu. Rockeři mají rádi jednoduchost a nekomplikovanost. Šest strun by jim (možná) připadalo příliš. Tento nástroj nejspíše ocení hráči koketující s různými jazzovými fůzemi a měkčími styly, kde je potřeba hrát něco více, než pouhý fundamentální bas. Díky své menzuře a rozteči strun bude SRC6MS vhodná spíše pro basáky a basačky subtilnější tělesné konstituce, než pro hromotluky.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět