Pětistrunná elektrická baskytara typu “modern bass“.
2. 4. 2023
Předmětem dnešního testu bude pětistrunná baskytara v nádherně přírodním, světle dřevěném provedení. Jedná se o baskytaru s velice rozsáhlými zvukovými možnostmi, které jistě osloví baskytaristy všech kast a stylů. Ačkoliv spatřila světlo světa v Indonésii, nebojím se již na začátku recenze samotné prohlásit tento model za vynikající a stylově univerzální nástroj...
Ne ne ne, nejedná se z mé strany o nevhodnou ukvapenost. Předtím, než jsem tento soud vynesl, velice detailně jsem si s naší „blonďatou kamarádkou“ popovídal o těžkém životě nás baskytaristů a myslím, že jsem na ni docela zapůsobil a ona zase na mne. Tedy, jak již bylo napsáno, jedná se o model SR5FMDX2-NTL, který patří do oblíbené řady SR. Tato řada je mezi baskytaristy velmi oblíbena pro svůj výborný poměr cena/výkon. Tyto nástroje jsou velice pečlivě vyrobeny, mají krásný design a skvělý zvuk. Je však potřeba počítat s trochu vyšší cenou.
Tělo nástroje
Má tvar typický pro baskytary firmy Ibanez, tedy dva poměrně špičaté rohy, z nichž vrchní je delší a téměř souběžný s krkem, zatímco spodní je kratší a míří více směrem dolu. První, co mě velice zaujalo, byla nádherná barva světlého přírodního dřeva Natural Low Gloss. Protože v té samé barvě je vyveden i krk, působí baskytara velice kompaktním vzhledem a jakoby měla něco ze starých akustických nástrojů.
Základ těla je vyroben z mahagonu, který je velmi tvrdý a dobře nese vibrace. Vrchní deska je opatřena dvěma křídly ze světlého javoru a střední část pak z hustého jasanu. Tento střední díl má o maličko tmavší odstín než javorová křídla. Pomyslné zaoblené luby nástroje jsou pak z mahagonu (stejně jako celá zadní deska). V místech, kde se stýká mahagon s javorem, je ještě slabá tmavá ohraničující linka, která dává přechodu materiálů přesnost a eleganci.
Ve středním jasanovém panelu jsou zapuštěny dva snímače typu Nordstrand Big Single vyrobené v USA. Velkou estetickou lahůdkou jsou dřevěné kryty na tyto snímače, vyrobené též z jasanového dřeva. Díky nim krásně splynou s dřeveným tělem nástroje a neruší celkový vzhled. Dalším nezbytným komponentem je pětidílná dělená mechanika MR55. Tato je zapuštěná do těla nástroje a umožňuje precizní nastavení výšky jednotlivých strun a posun kamenů během ladění oktáv. K seřízení segmentů kobylky (ale i jiných částí nástroje) slouží sada imbusových klíčů a šroubováčků integrovaná do jednoho přístroje v podobě kapesního nože, kterou výrobce přikládá k nástroji stejně jako měkký povlak.
Na spodní desce nástroje se nachází dvě šachty kryté černými plastovými víčky. Menší z nich, obdélníková, ukrývá devítivoltovou baterii potřebnou k napájení aktivní elektroniky a větší půlkruhová, tuto elektroniku kryje. Krytku pro baterii je možné odstranit rukou, přičemž víčko zůstává držet na pantech. Baterie není bohužel zaklapávací, je nutné ji postupně připojit k nepříliš dlouhému pólovému nástavci (stejně jako u některých kytarových efektů). Musím na tomto místě říci, že připojování baterie na krátký kabel úplně komfortní není. Jen pro úplnost, ve svém nejširším místě měří tělo nástroje 320 mm.
Krk nástroje
Jak je u některých modelů firmy Ibanez zvykem, je krk složen z celkem pěti částí kombinací dřev panga panga a purpleheart. Pro co nejlepší odolnost proti tahu strun jsou uvnitř krku ještě umístěny výztuhy KTS Titanium. Krk je k tělu připevněn pomocí čtyř velkých křížových šroubů zapuštěných do těla nástroje. Spodní strana krku je neleštěná. Samotný hmatník je ze světlého vlnkovaného javoru s perleťovými orientačními značkami poloh a je na oko i pohmat naprosto skvělý. Nevím proč, ale kresba dřeva hmatníku ve mě vyvolává asociaci s Foderou, až tak je krásná. Menzura krku měří 864 mm počet pražců je 24. Nultý pražec je široký 45 mm, na 24. pražci jsem naměřil 68 mm. Tloušťka krku je 19,5 mm na prvním pražci a 21,5 mm na 12. pražci. Krk je díky své plochosti velice příjemný do ruky a umožňuje rychlý dohmat. Pražce jsou ošetřeny technologií Premium Fret Edge Treatment, která zajišťuje jejich dokonalé zaoblení a zapuštění do hmatníku nástroje. Radius krku je 305 mmR.
Elektronika nástroje
Jak jsem se již zmínil, aby byl přírodní vzhled baskytary opravdu dokonalý, jsou i dva pasivní snímače Nordstrand Big Single zapouzdřeny v dřevěném chasis z jasanového dřeva. Tyto jsou ovládány aktivní elektronikou v podobě třípásmového equalizeru. Tento equalizer basista nastavuje pomocí pěti potenciometrů s plastovými černými knoby a pomocí dvou malých kovových přepínačů. Dva velké knoby slouží k ovládání celkové hlasitosti a míchání poměru mezi krkovým a kobylkovým snímačem. Tři menší potenciometry fungují jako třípásmový ekvalizér (Bass boost/cut 100 Hz, +/- 14 dB, Treble boost/cut 10 kHz, +/- 14 dB, Mid boost/cut 250, 450, 700 Hz, +/- 14 dB). Výběr požadované středové frekvence provádí hudebník pomocí spodního malého třípolohového přepínače. Vrchní přepínač umožňuje volbu mezi pasivním a aktivním módem baskytary. Při aktivaci módu „pasiv“ slouží potenciometr Treble k ovládání tónové clony podobně jako je tomu u jiných pasivních baskytar. Další dva malé potenciometry jsou v módu „pasiv“ neaktivní. Tři potenciometry equalizeru a potenciometr pro volbu poměru mezi snímači mají uprostřed své dráhy aretační zarážku. Basista se při nastavování zvuku díky těmto aretacím může lépe orientovat, a to zejména při práci s equalizerem, kdy je potřeba určité pásmo buď zvýraznit, nebo naopak vyříznout. Pokud by v nástroji došla třeba během koncertu baterie, nestane se žádné neštěstí. Nástroj se sám přepne do polohy „pasiv“ a jen pokud by basista omylem přepnul na aktiv, došlo by k přerušení signálu. Veškerá mechanika – kobylka i olejové ladící kolíky – jsou vyvedeny v černé barvě. Kolíky jsou značky „Gotoh“ a mají velice přesný a jemný chod. Tomu pak odpovídá dokonalé ladění basy. Ohyb krku je možné nastavovat pomocí výztuhy přístupné v místě spojení s tělem.
Prohlížíme, zkoušíme, hrajeme
Nejprve jsem naši basičku očenichal ze všech stran a prozkoumal opracování dřeva samotného. Přední strana byla naprosto v pořádku, bez sebemenších nedostatků, na zadní straně jsem přeci jen nějaké maličkosti, stojící za zmínku, nalezl. Šlo o naprosté nicotnosti, nemající v podstatě jakýkoliv vliv na funkčnost a zvuk, ale u nástroje v této cenové hladině jsem se rozhodl být prostě pes.
První, co mě zaujalo, byl ne zcela dokonale začištěný krk po finálním opracování. Jinak řečeno, mezi dvěma částmi, ze kterých je krk slepen (panga panga a purpleheart), byla tři místa nepříliš dobře zabroušená a ohlazená po slepení lepidlem. Toto bylo patrné i jemným dotykem a viditelné pouhým okem.
Maličko větší problém jsem zaznamenal, když jsem zcela náhodou rychleji projel prsty po pátém vrchním segmentu krku v místě struny H a E. Již pouhým okem bylo vidět, že tato poslední – třetí část, je jiná, než dvě předcházející. Má zcela jinou kresbu dřeva, než další dvě, ale hlavně je zvlněná po téměř celé své délce a v místě spojení s krkem nese známky nepříliš dobrého opracování. Během hry krk sice leží v ruce na opačné straně, ale přeci jen by toto být nemělo. Ještě jednu drobnost jsem nalezl na druhé straně těla. Tou je ne úplně stejnoměrné zapuštění plastového víčka kryjící aktivní elektroniku. Směrem ke středu nástroje je víčko zapuštěno trochu víc než na kraji. Tyto mnou kritizované detaily sice nemají na funkčnost ani na herní komfort sebemenší vliv a mohou být pouze u tohoto testovaného modelu, nicméně tato baskytara nestojí pět tisíc a zmínit je musím.
Jak jsem již psal v jiné recenzi na podobný model baskytary – exotická dřeva použitá na krk jsou nejen velmi tvrdá, ale i velmi těžká. Výsledkem je poté bohužel nepříjemné přepadávání nástroje, které rozhodně žádného basistu nepotěší. Zde to není tak markantní jako u jiných mnou zkoušených modelů, ale krk má přesto tendenci přepadávat.
Abych však jen nehaněl. Věděl jsem, že jakmile zapojím nástroj do aparátu, nastane to pravé tóčo. Basa (i když struny neprochází tělem) generuje opravdu mocný a v kapele nepřeslechnutelný zvuk. Zde naopak díky tvrdým dřevům, ze kterých je nástroj vyroben, produkuje tento velmi dlouhý sustain, k čemuž skvěle napomáhá i 864mm dlouhá menzura. Stejně jako u některých jiných modelů firmy Ibanez, i zde má hudebník možnost použít buď režim „aktiv“ či „pasiv“. Osobně se domnívám, že aktiv užije muzikant téměř z devadesáti procent. Pasivní režim lze použít například během nahrávání jemnějších stylů a žánrů například ve studiu. Ať už však hrajete hardcore, funky či groove, rozhodně nebudete ušmudlanou panenkou, co stojí v koutě a nemůžou ji najít, ale naopak králem basového dunění. Můžete tlačit zvuk pomocí středů až do mnoha agresivních poloh, můžete naopak středové pásmo vyříznout a těžce dunět ve spodcích jako kola valící se lokomotivy. Zkoušel jsem basu na různých třech aparátech a obstála zvukově na jedničku. Pak jsem ji zapojil přímo do pultu a bez jakýchkoliv korekcí či komprimace zkoušel hrát do již natočeného materiálu. I zde se díky aktivní elektronice osvědčila. Samozřejmě však není nad spojení s kvalitním aparátem.
Závěrem
Co bych tak mohl ještě říci? Snad jen to, že až na pár drobných pih mohu tuto subtilní blondýnku s neobyčejně krásným vzhledem a super zvukem vřele doporučit do jakéhokoliv hudebního stylu. Rozhodně stojí zvukově za to. Zvuková variabilita je totiž u baskytar Ibanez velmi tvrdou devizou, kterou snad nikde jinde v takové míře nenajdete.
Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.