Ibanez RGD61ALA - MTR

Ibanez RGD61ALA - MTR

Luxusní down-tuningová metalová mašina.
30. 6. 2021

Nástroje Ibanez označené nálepkou Axion Label, které se vyrábí od roku 2019, můžeme najít v portfoliu sérií RGA, RGD a S. Jedná se o kvalitativně druhou nejvyšší řadu kytar, určených hlavně pro metalové hráče. Nemáme sice co do činění s top high-endovou řadou, což je mimochodem Prestige line, ale skladbou materiálů, kvalitou zpracování a dalšími technickými vychytávkami uspokojí i ty nejnáročnější metalové shreddaře. A srdce skalního metalisty jistě zaplesá i při pohledu na uhrančivý minimalistický, avšak elegantní design. Podívejme se tedy na novinku pro tento rok ze série RGD. Poslední písmenko v názvu této série, znamená downtuning, česky podlazení. Jedná se o nástroje, které mají prodlouženou menzuru tak, aby se při podlazování o půl či celý tón zachovalo stejné napětí struny jako při standardní menzuře, a zároveň se nemusely použít tlustší struny.

Jaké jsou tedy další charakteristiky řady RGD? Vedle zmíněné delší menzury, která je rozšířená o jeden palec, je to plochý hmatník vhodný pro rychlé virtuózní sólové pasáže, a ještě víc vykrojené výřezy, kvůli lepšímu přístupu do nejvyšších poloh. Kytary této série nabízí preciznější a rychlejší odezvu na extrémně rychlou hru a bohatý, pevný, konkrétní tón. Zkrátka podobně specifický metalový zvuk se vám bude velmi těžce hledat na klasických modelech typu strat nebo tele, ale ani humbuckerové LP nebudou s to, dosáhnout úrovně a kvality hard and heavy zvuku, který nabízí toto zlobivé žihadlo. A samozřejmě naopak. Troufnu si tvrdit, že tyto nástroje dřevní rockery a bluesmany ani v nejmenším nebudou inspirovat. Jsou to dva úplně odlišné světy, ba co víc, vesmíry.

Půlnoční tropický prales
Midnight Tropical Rainforest (MTR) – takto je pojmenovaná barevná úprava nástroje. Na první pohled je nástroj černočerný jako půlnoc v tropech, ale na horní straně vykrojeného těla naleznete barevný pruh přecházející od temně azurové, přes světlejší zelenou, až k přírodní barvě dřeva. Toto celé je pak ještě podtržené vysoce lesklým polyurethanového lakem. Oku lahodící, nicméně trošku nepraktické, zejména pro jedince trpící chorobnou potřebou pořádkumilovnosti. Budete totiž bojovat s otisky prstů. Pojďme se tedy podívat na komponenty a potom na to hlavní – zvuk.

Klasika se snoubí s exotikou
Tělo nástroje je vyfrézováno z jasanu. Ušlechtilého tvrdého dřeva s řidší strukturou, které dodává zvuku stratů, superstratů a jiných pokrevních příbuzných potřebnou razanci a čistou artikulaci. Šroubovaný uzoučký krk s D profilem je vyroben z exotického dřeva panga panga, a je říznutý dvěma úzkými proužky ořechu. Dle propagačních materiálů, by tento dřevěný sendvič měl dodat podstatně delší sustain. Dále tu máme exotický hmatník z ebenu makassar, který pro změnu produkuje pevně sevřené hloubky a umí náležitě nakopnout středové a vyšší tóny, a samozřejmě navrch také poskytuje bohatší sustain. Co je pro nás podstatné je, že menzura nástroje je o něco delší (673 mm) než u klasické RG série. Počet pražců 24. Technologie jejich zpracování se nazývá sub zero treatment – tuto speciální proceduru si představuji tak, že řemeslníci pracují v nelidských podmínkách a brousí pražce v teplotách pod nulou v nějakém řeznickém chladicím boxu. Výhoda takto zpracovaných pražců je jejich extrémní odolnost vůči shreddingu a extrémnímu vytahování strun. Radius hmatníku je velký (400 mmR), což je u tohoto typu kytary žádané. Hmatník je ve výsledku plošší, a proto vhodný pro rychlé sólování a svižný pohyb nahoru a dolů. Hmatník zpřehledňují polohové offsetové značky (rozuměj zasazené po stranách hmatníku). Polohové značky na hraně hmatníku jsou luminiscentní, stejně jako logo firmy Ibanez na černé hlavici nástroje. Jediná vada na kráse je plastový ořech – nepřesně označovaný jako nultý pražec. Proč na kytaře za tisíc babek není aspoň grafitový, který by zajistil lepší ladicí vlastnosti i bezproblémové klouzání strun?

Kovové součásti, elektronika a jak to hraje?
V následujícím odstavci se pověnujeme hardwaru a elektronice. Dominuje černá barva doladěná stříbrnými detaily. Uzamykací mechaniky renomované firmy Gotoh fungují naprosto hladce, nepřesnosti doladíte jedním otočením a rychlá výměna strun prostřednictvím zámků se určitě také hodí. Další neobvyklou vychytávku naleznete v systému ukotvení strun mono-tail bridge. Na první pohled máme co do činění s klasickou hardtailovou, tedy pevnou kobylkou. Při bližším ohledání však rozeznáme, že sedla pro jednotlivé struny jsou oddělena a namontována individuálně k tělu kytary, každé zvlášť. Tento systém by měl zabránit přeslechům sousedních strun a přenosu vibrací na ostatní části kobylky. Struny se protahují tělem, jako u telete. Je zřejmé, že rozdílné chování oproti klasické pevné kobylce možná umí detekovat přístroje, lidské ucho nikoliv. Je to nicméně zajímavé řešení, které si jistě najde řadu obhájců a ctitelů. Abych nezapomněl, v krabici s kytarou ještě najdete šikovně rychloupínací zámky na váš popruh. Když už jsem to zde zmínil, ano je to tak. Kytaru koupíte pouze zabalenou do kartonu, bez gigbagu. Za ten si bohužel budete muset pár kaček připlatit.
A teď to podstatnější. Jak jsem již popsal výše, na nic jiného, než na metal tuto kytaru nepoužívejte. To nač je určená, ale zvládá dokonale. Nástroj je osazen dvěma aktivními humbuckery Fishman Fluence Modern, které jsou nositelem agresivního tónu a břitkého ataku, při velmi nízké hladině šumu a jiného hluku. Na to, k jakému účelu je tato kytara designovaná má na můj vkus až příliš velkou variabilitu přepínání a rozpínání snímačů. Vše to začíná už tím, že u krku je použitý alnico magnet a u kobylky keramický. Třípolohový přepínač klasicky přepíná humbuckery předvídatelným způsobem. S tonální variabilitou ještě zamíchá páčkový rozpínač cívek. Nahoře rozepnuto na singly, dole klasický humbucker. A korunu tomu všemu nasadí ještě push-pull voicing switch, vtipně zakomponovaný do ovládáním hlasitosti. Při zapojení tohoto režimu povytažením knobu dosáhnete vyšší břitkosti a konkrétnosti zvuku. Sečteno a podtrženo, k dispozici máte 12 kombinací zapojení signálové cesty. Vedle těchto vymožeností na kytaře ovšem nenajdete potenciometr ovládání tónové clony. Je tu vůbec zapotřebí? Myslím, že některým kytaristům bude scházet.

Ač sám tíhnu spíše k rocku, musím uznat, že tento nástroj má vše, co potřebujete, pokud vyznáváte hard and heavy styl. Moderní high-endový břitký a konkrétní zvuk a atak, extrémně rychlý hmatník, pohodlný krk, široká paleta zvuků, brilantní výšky a pevné basy, dlouhý sustain. Zkrátka nekompromisní metalová bestie. Při podlazení o půl až o jeden tón máte pocit, že struny jsou stále pevně natažené, neprověšují se a při hraní příliš nekmitají. Kytara, která je technicky vypiplaná a přímo dělaná pro puntičkáře a detailisty vás jistě bude hudebně inspirovat a užijete si s ní ohromnou porci metalového dobrodružství.