Ibanez RGA42HPQM - BIG

Odpovědět
Tomáš Hoskovec
Příspěvky: 24
Registrován: 25 črc 2016 11:27

Ibanez RGA42HPQM - BIG

Příspěvek od Tomáš Hoskovec »

Metalová sekyra s dechberoucím designem ze série RGA.
24. 5. 2021

Pojďme se blíže seznámit s další letošní novinkou firmy Ibanez ze série RGA. Tato série, jak už název napovídá, vychází ze série RG (Roadstar Guitars). Jedná se o velice efektivní nástroje pro metalové hráče – tzv. superstraty, jejichž základ tkví v celomasivním těle s hluboce vybraným dvojitým výřezem a špičatými rohy, úzkém krku s plochým, rychlým hmatníkem a dvěma humbuckery. RGA k tomu všemu standardně nabízí klenutou horní desku, která nástroji dodává ušlechtilejší rysy. Áčko v názvu série poukazuje právě na tuto klenbu (anglicky arch). Náš model s nepřehlédnutelným designem byl vyroben pod taktovkou koncernu Hoshino Gakki v Indonésii. Na rozdíl od prvních modelů této série, které byly postupně vyráběny od roku 2005 s mahagonovým tělem, má dnešní série v rámci úspor na výběr z jiných, levnějších tropických dřev.

V aktuální nabídce má série RGA dvě řady – RGA Axion Label – v prémiovém provedení s kvalitnějšími komponenty a dřevem a RGA Standard, kam patří i naše testovaná kytara. Co se týče továrního označení jednotlivých kytar Ibanez, mám vždycky potřebu si každé písmenko v názvu zdůvodnit, abych porozuměl základním rysům a filozofii nástroje. Pokusím se tedy tuto nepřehlednou změť písmen a čísel dovysvětlit. RGA bylo uvedeno výše. Dále je tu číslo 42, což je pro mě asi největší oříšek. Označují se tak všechny modely RGA Standard. Může se jednat o kód konfigurace snímačů nebo absence pickguardu. HP je akronym dvou anglických slov high performance, reflektující ultimátní moderní zvukové pojetí s důrazem na high gain a vysokou hratelnost a rychlost hmatníku. Tedy základní vlastnosti, které jsou zásadní pro metalové hráče. Další akronym QM je dvojice slov quilted maple neboli obláčkový javor. Vrchní deska nástroje je totiž ozdobena dýhou z javoru, a ta právě dává celému nástroji glanc a nevšední vzhled. Tento efekt defacto potvrzuje poslední trojice písmen – BIG neboli blue iceberg gradation, do češtiny bychom to mohli volně přeložit jako měňavé odstíny modrého ledovce.
Obrázek

Fundament je dřevo
Pojďme se podívat na skladbu dřevěných materiálů, použitých na naší kytaře. Tělo je slepeno a následně vyříznuto ze čtyř kusů nyatoh, dřeviny vyskytující se v jihovýchodní Asii, která nahrazuje dražší mahagon. Fakt, že je tělo lepené ze čtyř kusů nemusí znamenat, že rezonanční vlastnosti takto upraveného kusu jsou horší než kusy z jednoho či dvou kusů, jen to ukazuje na snahu ekonomicky zpracovat všechny nepoužité části z bloků určených pro prémiové výrobky. Tímto způsobem se tlačí cena jinak kvalitních nástrojů dolů. Jak jsem již zmínil výše, svrchní deska těla je osazená dýhou z obláčkového javoru a je mírně vyklenutá. Na svrchní straně v záhybech hluboko vybraných výřezů si povšimneme vyfrézovaných obloučků, které přiznávají původní materiál masivního těla, a zároveň si můžete ověřit spoje slepených kusů, které jsou patrné i na zadní straně nástroje pod transparentním lakem. Když už jsme se zmínili o laku, na přední straně máme velice nápaditě řešený modrý sunburst, který postupně přechází od tmavě modré po bledě modrou až k téměř přírodní barvě u krku a na hlavici nástroje, která je též opatřená dýhou z obláčkového javoru, přechází zpětně od naturální a bleděmodré až po tmavomodrou na špičce hlavy.

Za zmínku stojí javorový krk, ošetřený dnes čím dál populárnější technikou založenou na tepelném zpracování – roastování neboli pražení. Dělá se to kvůli estetice i praktičnosti. Krky a někdy hmatníky, ale nakonec i těla kytar jsou na určitý čas umístěny do trouby a tam se při specificky definovaných teplotách pečou. Výsledným efektem je dřevo v různých odstínech tmavě hnědé barvy. Co se v troubě vlastně děje? Dřevo se zbavuje části vlhkosti odpařováním vody a zároveň cukr obsažený ve dřevě karamelizuje a dává materiálu právě nahnědlou až čokoládovou barvu v závislosti na obsahu cukru. Takto zpracované dřevo má hlavně praktické vlastnosti. Ocení ho hlavně kytaristé, kteří koncertují v různých klimatických podmínkách, kde se často mění teploty a vlhkost vzduchu. Dřevo je v těchto podmínkách mnohem stabilnější a nemá takovou tendenci se kroutit, smršťovat či roztahovat. Ladění je stabilnější, a zvukově je nástroj o něco ostřejší a brilantnější. Nevýhoda techniky roastování je v tom, že dřevo je křehčí a více náchylné k praskání a odštěpu malých kousků, což může být velký problém při výměně pražců. Krk je slepený ze dvou kusů. Na zadní straně krku je patrný tzv. scarf joint – napojení zakloněné hlavice na krk, jak jinak než z ekonomických důvodů. Při vyfrézování takto zakloněné hlavice by byl velký odpad.

Hmatník je vyroben z materiálu Jatoba, známým i pod jménem brazilská třešeň a je přibližně dvojnásobně tvrdší nežli palisandr. Na druhé straně nedosahuje takové tvrdosti jako eben. Jeho poněkud načervenalá barva efektně kontrastuje s velice tmavým, čokoládovým krkem. Hmatník je osazen 24 jumbo pražci, bohužel pouze plastovým ořechem a offsetovými – asymetricky usazenými polohovými značkami na hmatníku a fluorescentními značkami na hraně hmatníku. Přístup k ocelovému táhlu je prakticky vyřešen plastovou odklápěcí krytkou, kterou otevřete tvrdým trsátkem nebo mincí.
ObrázekObrázek

Hardware a elektronika
Veškeré kovové a plastové části nástroje kromě snímačů jsou černé. Naopak, krytky cívek snímačů jsou z bílého plastu. Ladicí mechaniky jsou klasické bez zámků, což je při dané ceně nástroje škoda. Kytaře by slušely zámkové mechaniky pro rychlé upínání strun. U tohoto typu nástroje se míra opotřebení strun a jejich časté praskání a výměny dají předpokládat. Ačkoli máme co do činění se superstratem, na nástroji nenajdeme dvojzvratné ani jednozvratné, ale pevné tremolo. Struny prochází tělem nástroje jako například u telecastera. Absence páky tremola může u někoho vyvolat zklamání, na druhou stranu kytara lépe drží ladění, a když se vám stane to, že vám praskne struna uprostřed show, můžete v klidu dohrát na zbývajících pět, aniž by se vám zbytek strun rozladil.

Nástroj je osazen dvěma pasivními humbuckery s keramickým magnetem DiMarzio Fusion Edge. Přepínání mezi snímači zajišťuje třípolohový přepínač, a funguje přesně tak, jak předpokládáte – krkový snímač, oba snímače najednou, kobylkový snímač. Najdeme zde ovšem ještě jeden přepínač na rozepínání cívek. Poloha nahoře snímač rozpíná a z humbuckerů se stávají singly a v dolní poloze se vracíme ke zvuku humbuckerů. Dohromady tak nástroj nabízí šest kombinací zapojení snímačů, což je skvělé. Dalšími obligátními prvky jsou už pouze ovládání hlasitosti a tónové clony.
ObrázekObrázek

Jak se na to hraje a jak to hraje?
Jak jsem již v úvodu naznačil, kytara je určená hlavně pro hráče metalové, kteří preferují moderní high-gainový zvuk, a nástroj rozhodně tuto premisu plní beze zbytku. Hráčům, kteří preferují kulatější a sametovější kytarové tóny a barvy tento superstrat konvenovat příliš nebude. Ale pokud jste naladěni na hard and heavy, rozhodně neuděláte chybu, pokud této kytaře dáte šanci. Úzký krk a plochý hmatník s velkým rádiem (400mmR) vám poskytne dostatek komfortu při hraní rychlých běhů a sól. Taktéž přístup do horních poloh je absolutně bezbariérový a kontury, sražené hrany, klenutá svrchní deska působí super ergonomicky, a když máte nástroj na sobě, máte pocit, že je snadno ovladatelný a lehoučký a neklade absolutně žádný odpor vašim herním choutkám. Zvuková variabilita skvělých snímačů DiMarzio je díky rozpínání humbuckerů na singly nadstandardní. Keramické magnety poskytují silný výstup a široký frekvenční rozsah s ostrým atakem a transparentními vyššími frekvencemi. Z kytary je velice snadné dostat agresivní, břitký a konkrétní zvuk. Zároveň máte dojem ze soudržnosti a kompaktnosti zvuku. Zvuk singlů se nádherně hodí na uvolněné oddechové pasáže s vybrnkáváním. Jsou opravdu velice ostré a břitké, ale v tom dobrém slova smyslu. Mají brilantní výšky, a pocitově jsou ještě cinkavější než u klasického stratocasteru.

Podtrženo sečteno, tato cenově dostupná, kvalitně zpracovaná a svými zvukovými vlastnostmi inspirující kytara střední třídy určitě osoví široké spektrum hudebníků, kteří preferují metalové a corové styly, a zároveň neurazí ani profesionální hráče. Ano, je to nástroj, kde muselo být učiněno mnoho kompromisů – plastový ořech, absence zamykacích mechanik, lepené tělo ze čtyř kusů, levnější materiály, ale pokud k tomu na druhou stranu přičteme neotřelý a efektní design, tepelně zpracovaný krk a perfektní zvukové vlastnosti, výsledný poměr cena kvalita je více než příznivý.

Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente

Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

Odpovědět