Důstojná volba pro začátečníky, která nezklame ani pokročilé hráče.
27. 9. 2021
Ne mnoho renomovaných výrobců elektrických kytar myslí na začínající kytaristy. Takových nástrojů, které by byly vyrobené z kvalitních materiálů, ještě s inovativními prvky, a zároveň by finančně nezruinovaly studenta, který má hluboko do kapsy, je jako šafránu. Ibanez se rozhodl inovovat svou stratovskou sérii z roku 2018 a v září 2021 vyšel na světlo boží s novou řadou AZES, kde písmena ES vyjadřují slovo Essentials, tedy připomínku, že se jedná o nástroje základní, startovací, a které mají potenciál katapultovat začínající muzikanty do profesionální sféry. Vždyť jedním z garantů této nové série je samotný Toni Fujita, proslulý pedagog z Berklee College of Music v Bostnu a neméně plodný youtuber, který má velmi příznivý vliv na dospívání nových a nových generací profesionálních kytaristů. Pokud se podíváte na promo videa k této sérii, vykoukne na vás i Paul Gilbert, testující AZES31, který na kytaře demonstruje brilantní techniku a šťavnatý nakopnutý zvuk, a dokazuje tak úžasnou variabilitu nástrojů a zároveň hratelnost.
Ještě je určitě inspirující podívat se na celou sérii z nadhledu a zorientovat se, jaké varianty vlastně nabízí. Vedle rumělkové verze se třemi singly a pevným tremolem, kterou testujeme, se nabízí barevná varianta v podobě slonové kosti (AZES31). Dále do série patří kytara s humbuckerem a dvěma singly (HSS) a dvojzvratným tremolem s pákou (AZES40) v nádherných barevných mutacích puristické modři, mátově zelené a černočerné variantě. Všechny barvy nástroje evokují barevnou škálu amerických limuzín padesátých let, ze kterých se linula hudba The Shadows a The Ventures a stratocaster byl právě narozené dítě.
Pojďme se tedy podívat, jestli slogan z tohoto promo videa na novou sérii AZES nástrojů „Every story has a beginning. Start yours with AZ“ není pouze planými slovy a vějičkou na důvěřivé kupce.
Na první pohled strat
Ano, po rozbalení na vás vykouknou typické kontury stratocasteru, první rozdíl najdete v jiném tvaru hlavice, po otočení nástroje seznáte, že patka napojení těla ke krku je ergonomičtěji řešená a nakonec odtušíte, že celkově je tělo nástroje zúžené, že je kytara lehčí než klasický strat a že hmatník má o něco kratší menzuru. V tomto případě 635 mm místo klasických 648 mm, takže půl palce dolů. Proč to všechno? U těchto startovacích nástrojů se podle vývojářů počítá s tím, že jsou určené mladším kytaristům, kteří poprvé okusí kytarových slastí a strastí okolo čtrnáctého roku a kytara potom s nimi poroste. Lehčí, subtilnější tělo může být ovšem i pravou volbou pro ty kytaristy, kteří se nechtějí trmácet s příliš masivním nástrojem. Na první pohled byste neřekli, že je kytara o něco menší; je to jen první pocit, potom co ji vezmete do ruky.
Aby se cena nástroje nevyšplhala do výšin, muselo se sáhnout po ekonomičtějších, nicméně neméně kvalitních materiálech. Tělo je místo z olše z topolu. Topol má perfektní rezonanční vlastnosti, ale není tak vzhledný, jako olše nebo jasan. Často má nazelenalý odstín a minerální skvrny v textuře dřeva. Pokud ho ale aplikujete na nástroj, který zakrývají vrstvy laku, pak tento malý nedostatek je naprosto nepodstatný. Krk naší Ibanezky je autenticky javorový a hmatník je vyroben z tropického dřeva jatoba, místo klasického palisandru. Jatoba se díky své nízké ceně a perfektním vlastnostem – tvrdost, odolnost a flexibilita, čím dál víc uplatňuje jako materiál vhodný pro hmatníky, které jsou na kytarách tou nejvíce namáhanou částí. Hmatník na testované kytaře má krásnou kresbu a příjemnou světle červenohnědou barvu.
Hardware
Menzura kytary je o něco kratší, počet pražců ovšem stejný, tedy 22. Jsou středně široké a kvalitně zapracované do hmatníku. Jejich hrany jsou jemně zbroušené, příjemné na pohmat. Co mě opravdu překvapilo, je kvalita ladicích mechanik, jejich plynulý běh a hlavně stabilita. Ladění opravdu drží. Trny na navinutí strun jsou půlené, což umožňuje začínajícím a méně zkušeným hráčům celkem pohodlně natáhnout struny.
Další vychytávkou, kterou jsem viděl poprvé, je výstupní jacková samice, která je odlitá z jednoho kusu, takže nehrozí povolování matky a uvolňování celé zdířky. Na rozdíl od klasického stratu, je tato samice umístěna na spodní hraně nástroje, jako je tomu například u telecasteru, takže doporučuji kabel s lomeným jackem.
Tzv. all access neck joint je vlastně patka, kdy je tělo přišroubováno ke krku čtyřmi masivními vruty bez kovové destičky, ale rovnou do dřeva. Zde jsem objevil jednu nedokonalost a pro estéty nedostatek, a to sedřený lak na vnitřním obvodu vyfrézovaných děr pro vruty s podložkami. Nejspíš se to mohlo stát příliš rychlým strojovým vpravením vrutů do těla, kdy rychle otáčející se podložky způsobily toto menší nadělení. Je to škoda, protože zbytek technického a dílenského zpracování je naprosto perfektní. Zároveň věřím, že u jiných jedinců tato vada není.
Kobylka F106 je přišroubovaná k tělu napevno a je též inovativně a vtipně řešená. Sedla pod strunami mají kulatý tvar a nastavení výšky strun je velice chytře zapuštěné v těchto válečcích, takže nehrozí, že si odřete hranu dlaně při tlumení strun. Rolny na zavěšení popruhu jsou dost široké, takže se nemusíte obávat, že se bude pás snadno vyvlíkat z ok.
Elektronika
Kytara je osazená stockovými, tedy továrními levnými keramickými jednocívkovými snímači Essentials. Jednotlivé kombinace přepínáte klasickým pětipolohovými přepínačem, ale hle, je tu také jedna vychytávka navíc. Místo jednoho Tone knobu na kytaře naleznete dvoupolohový přepínač, který v lichých polohách kombinuje snímače v sériovém zapojení. Těmito dalším kombinacemi dodává odlišnou tonalitu a frekvenční úpravu signálu. Určitě se podívejte na stránky výrobce, kde jsou velice přehledně demonstrovány veškeré kombinace snímačů v součinnosti s tímto dyna-MIX8 přepínačem. Dohromady s tímto snímačem můžete využívat osm různých kombinací a zapojení snímačů.
Ještě se zastavím u barvy pickguardu. Ta není oslnivě bílá, jako krytky snímačů nebo potenciometrů, ale má takový lehce zašlý mintový nádech. Na fotkách to není vůbec patrné, ale ve skutečnosti dělá kontrast bílé a zašlé bílé velice pěkný efekt.
Jak to hraje, jak to zní
Ještě jsem měl napsat do nadpisu tohoto oddílu „jaký mám při hře pocit“. Protože o to tu jde v prvé řadě. Vždyť kytaristi prahnou po lepším, vyhranějším a kvalitnějším nástroji hlavně kvůli sobě a ne kvůli tomu, aby posluchačům nabídli lepší tónový luxus a hlubší zážitek. Takže to, jak kytaru cítíme a jak se s ní cítíme, je to hlavní. Já jsem se cítil s touto rumělkovou slečnou ze stáje Ibanez jako s nástrojem, který o mnoho více převyšuje deklarovanou cenu 8–9 tisíc korun. Skvělé seřízení, které dostanete přímo od výrobce, nulová nutnost seřizovat dohmat nebo dořešit ladění v polohách, nic takového nemusíte podstupovat. Prostě kytaru vybalíte a hrajete. Trochu jsem se obával kratší menzury, ale u tohoto nástroje ani žádný rozdíl od standardu nepocítíte. Ano, kytara je lehčí subtilnější, ale to je spíš plus, ne? Ladění je naprosto přesné a díky fixované kobyle a kvalitním mechanikám se nástroj nerozlaďuje. Také pohyb po hmatníku je velice příjemný a plynulý, prsty ladně klouzají po jatobovém hmatníku a díky přiměřenému radiu (250 mmR) – ani ne moc velkém, ani ne moc malém, můžete hrát pohodlně doprovody i sóla. Ideální.
A co zvuk? Přiměřený kvalitě a typu snímačů a celkové ceně. Tady poměr kvalita cena tolik nepřevyšuje, jako u zmíněného zpracování a hratelnosti. Máme ale co do činění se stále vysoce kvalitními snímači. Možná ze mě mluví osobní preference. Mám raději, když je strat osazen alnico snímači. Dává to nástroji jistou hloubku, hebkost a kultivovanost. Ale někdo jiný zase řekne, že keramické snímače přidají na agresivitě a dravosti, zřetelné středně vyšší frekvence. Zkrátka, co kytarista, jiný názor. Co vás ovšem dozajista bude bavit, jsou možnosti kombinací snímačů. Tady bych dal zase všechny palce nahoru. Kytara hravě obsáhne většinu populárních žánrů, co většinu, všechny. Rock, funky, blues, jazz, fusion i hard rock či metal, není hudebního hájemství, kam byste se s touto fešandou nemohli vrhnout.
Závěrem
Jak vidno, vývojáři z Ibanezu připravili pro své zákazníky kytaru s klasickým vzhledem a spoustou inovativních prvků, které ocení nejen začínající, ale i zkušenější hudebníci. Pestrost a variabilita zvuků a vysoká hratelnost jsou nejen slogany z reklamních materiálů výrobce, ale neoddiskutovatelným faktem, který vám zpříjemní chvíle, kdykoli po nástroji sáhnete. Takže nechť je vám tato kytara inspirací a věrným průvodcem po objevování světa kytarových kouzel.
Výrobce: Ibanez
Zapůjčil: Roland Meinl Musikinstrumente
Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.