Kvalitní Les Paul za neuvěřitelně nízkou cenu.
4. 6. 2018
Na webových stránkách renomovaného japonského výrobce elektrických kytar a baskytar ESP stojí v popisu tohoto produktu zásadní věta. „EC-256FM je perfektním důkazem toho, že skvělá kytara nemusí být prohibitivně (rozuměj nedostupně) drahá.“ Po třech týdnech testování musím uznat, že se nejedná pouze o zavádějící reklamní prohlášení, ale že toto tvrzení se může solidně opřít o kvality tohoto cenově velice dostupného nástroje.
Trocha historie a kontextu
Zkratka ESP v sobě skrývá název Electric Sound Products. Tato japonská firma byla založena v Tokiu v roce 1975 a zpočátku se zabývala výrobou a prodejem náhradních kytarových dílů, ale netrvalo to dlouho a firma začala vyrábět své vlastní nástroje pod značkami ESP a Navigator pro japonský trh. V roce 1984 ESP rozšiřuje své výrobní a obchodní aktivity do USA. Po této invazi na americký trh začala popularita ESP nástrojů rychle narůstat a mnoho slavných kytaristů začalo s touto značkou spojovat své jméno. ESP má za sebou hudebníky jako Vernon Reid (Living Colour), Vinnie Vincent a Bruce Kulick (Kiss) či Ron Wood (Rolling Stones). Firma taktéž fungovala jako OEM (Original Equipment Manufacturer), tedy výrobce nástrojů nebo jejich částí pro slavné značky jako Kramer, Schecter či DiMarzio. Stejně jako japonská firma Ibanez, měla ESP po expanzi na americký trh problémy s tradičními americkými výrobci nástrojů zejména s Gibsonem, který na ně podal žalobu kvůli kopírování jejich nástrojů. Na základě této nepříjemné zkušenosti začala ESP modifikovat klasické tvary nástrojů a produkce se začala víceméně orientovat na kytary určené pro tvrdou, metalovou muziku.
V roce 1996 byla založena divize LTD, která měla pokrýt potřeby muzikantů, kteří z finančních důvodů nedosáhnou na špičkové, a proto nákladné nástroje ESP. Za přijatelnou cenu mají dnes fanoušci této značky možnost vybírat z velkého množství levnějších, ale vysoce kvalitních nástrojů. V současnosti výrobce nabízí patnáct sérií kytar LTD. Na jeden model ze série EC se nyní podíváme blíže.
Šifra Mistra Leonarda
Podíváme-li se na tovární označení našeho modelu, asi z něj nebudeme na první pohled moudří, i když po lehčí rešerši se dovtípíme, co tímto komplikovaným označením výrobce vlastně myslel. ESP a LTD jsme vysvětili hned v úvodu. Zkratka EC označuje jednu z patnácti sérií LTD, které víceméně kopírují anatomii a vzhled kytar typu Les Paul. Uvnitř této série najdeme čtyři hlavní řady, které jsou osazené různými snímači, tremoly, mechanikami apod. Řada 1000, která se vyrábí v Koreji, je nejkvalitnější a nejdražší. Její nástroje jsou například osazené snímači Seymour Duncan. Ostatní řady, jsou vyráběny v Indonésii. Náš testovaný nástroj přináleží do řady 256, a je to druhý nejlevnější model této série. Další akronym FM v sobě skrývá dvě anglická slůvka Flamed Maple, neboli žíhaný javor. Někdy se také můžeme setkat s termínem fládrovaný javor. Fládrování dosáhneme, když v našem případě javorové dřevo podélně nebo napříč řízneme a vynikne tak letokruhová struktura. Žíhaného efektu se dosáhne podélným neboli axiálním řezem. No, a nakonec akronym STPSB. Znovu anglický pojem - See Through Purple SunBurst, neboli transparentní fialový sunburst.
Korpus nástroje je vyříznutý z mahagonu s topem z žíhaného javoru. Ačkoli nejsem velkým příznivcem divokých barevných provedení hudebních nástrojů a tíhnu ke spíše tradičnějším úpravám, nemohu říci, že by na mě tento fialový žíhaný sunburst působil nějak odpudivě. Ba naopak. Po vybalení nástroje z krabice jsem byl velice příjemně překvapen, jak celkem decentně a vkusně nástroj působí a při různém osvětlení na sebe dokáže vzít různé odstíny a nádechy purpurové barvy. To vše s vysokým leskem za přispění zřejmě polyuretanové, tedy umělohmotné politury. Za povšimnutí stojí i fakt, že ze zadní strany je tělo eltédéčka ergonomicky vyfrézováno, jako například stratocaster, takže nástroj je docela pohodlný a díky úbytku dřevěné masy také o něco lehčí.
Krk je vyroben ze tří dílů mahagonu a je spojen s tělem metodou set-in, tedy vlepením. Hmatník na pohled vypadá jako palisandrový, a dokonce někteří prodejci na svých on-line obchodech tento materiál jako palisandr presentují. Nicméně sám výrobce na svých webových stránkách uvádí dvě jiné možné varianty, a to akácii nebo exotické dřevo jatoba, známé pod pojmem brazilská třešeň. Jak sám název napovídá, pochází z Jižní Ameriky. Obě varianty dřevin použité na hmatník jsou pomalu rostoucí, vysoce tvrdé materiály, nicméně zřejmě se jedná o levnější variantu k tradičnějšímu palisandru. Bohužel nebylo v mých silách rozlišit svým amatérským okem, která z variant se nachází na testovaném nástroji, takže tato komponenta kytary je trochu obestřená tajemstvím. Hmatník je osazen 22 extra jumbo pražci. Protože jsou tyto pražce zvýšené oproti klasickým jumbo pražcům, umožňují lehčí vytahování strun. Všechny zásadní uváděné míry jsou typické pro kytary typu Les Paul, tedy mensura 24.75", rádius hmatníku je 12" a šířka hmatníku na ořechu je 42 mm. Profil krku se uvádí jako úzké U, což je pocitově hodně blízko dnes nejběžnějšímu modernímu C, takže si na něj velice rychle zvyknete, a je pohodlný. Jenom máte z počátku trochu pocit, že toho třímáte v ruce o něco víc. Celá přední hrana těla, krk, ale i hlava nástroje jsou ozdobně lemovány plastem barvy slonové kosti.
Hardware a elektronika
Hardware nástroje je tradiční. Zapouzdřené olejové mechaniky vlastní výroby LTD mají plynulý chod, a i při větší námaze strun nepovolují a nástroj velice dobře drží ladění. Kobylka a struník jsou též Les Paulovskou klasikou – systém tune-o-matic umožňuje jemné doladění strun v polohách a nastavení výšky strun. Veškeré kovové části jsou v chromovém provedení.
Srdcem nástroje jsou dva pasivní snímače typu humbucker ESP Designed LH-150N u krku a ESP Designed LH-150B u kobylky. Bohužel jsem nenašel žádné bližší specifikace o typu magnetu, ale řekl bych, že se jedná o variantu s alnico magnety. Čistý tón je barevnější než u keramických magnetů, a celkově je tón plnější a příjemnější na poslech.
Ovládání snímačů je na rozdíl od výše zmiňovaných prvků atypické pro klasické Les Pauly. Jsou zde pouze tři potenciometry. Dva na ovládání hlasitosti jednotlivých snímačů a třetí jako ovládání tónové clony společné pro oba snímače. Oproti cenově srovnatelné variantě k tomuto nástroji - Epiphone LP má LTD navíc vytahovací spínač toggle switch, se kterým můžete rozpojit cívky u obou snímačů, a jsou tedy k dispozici i singlové zvuky. Variabilitu a bohatost zvuků tedy tento nástroj nabízí vrchovatě.
Tak už konečně hrábni do strun
Jak jsem již v úvodu této recenze zmínil, nástroj mě příjemně překvapil. Nemyslete si, že sotva jsem na kytaru sáhl, dostavilo se nadšení. Spíš to bylo tak, že spokojenost a dobrý pocit přicházeli pomalu a nenápadně. Nemohu svá tvrzení opřít o komplexní průzkum trhu, ale řekl bych, že ve své cenové kategorii tento nástroj těžko bude hledat konkurenci. Při zevrubné inspekci nástroje zrakem seznáte, že je velice čistě zpracován. Pražce jsou kvalitně zasazené a jejich hrany pečlivě sražené, takže při klouzání rukou po krku je ani nezaregistrujete, žádné hluché tóny, nástroj bezvadně ladí ve všech polohách a ladění drží relativně dobře, pokud extrémně nevytahujete struny. Hnidopich možná poukáže na místy nedokonalé lakování, které sem tam přesahuje do lemování. První dojem ovšem kazila kvalita strun a pro mě osobně poněkud vyšší dohmat, ale to se dá samozřejmě velice snadno vyřešit.
Asi největší devizou tohoto nástroje je zvuková variabilita. Fakt, že můžete volit mezi třemi kombinacemi humbuckerů, a ještě je můžete rozpínat na singly, činí z této kytary zvukově univerzální nástroj. Žíhaný javorový top samozřejmě lahodí oku sám o sobě, ovšem v kombinaci s mahagonem má i sonický efekt. Javor totiž dodává hutnému a více středovému a plastickému mahagonu osobitý twang nebo punch, česky zadrnčení a nakopnutí zejména v nižších frekvencích, a je příjemné, že i u nástroje této cenové kategorie můžete pozorovat tento kýžený efekt.
Závěrem
Sečteno a podtrženo, tento nástroj zřejmě splní vaše očekávání, jestliže sháníte Les Paula do tvrdší muziky. Pokud vezmete v úvahu, v jaké cenové kategorii se pohybujete, určitě vás eltédéčko nezklame.
Výrobce: ESP
Zapůjčil: MusicData s.r.o.
Tomáš Hoskovec
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.