Dunlop MXR Timmy Overdrive

Příspěvky: 67

Dunlop MXR Timmy Overdrive

…aneb chceš pořádně nakopnout?
12. 1. 2021

Představovat kytaristům firmy MXR a Dunlop je jako nosit sovy do Atén. Novinkou je velmi zajímavá fůze těchto firem, kdy firma Dunlop koupila firmu MXR. Zároveň se MXR domlouvá s legendárním technikem, kytaristou a designerém Paulem Cochranem z Dunlopu na spolupráci na reedici overdrive pedálu Timmy. Výsledkem je nový ovedrive pedál Dunlop MXR Timmy Overdrive. Tento pedál vychází z původní krabičky Timmy firmy Dunlop, ale přidává několik nových funkcí v podobě nastavení tří typů „clipingu“ a zároveň nabízí nově pojaté nastavení ekvalizace zvuku. Pedál je osazen chipem LF353, který je základem i původního pedálu. Celá krabička je samozřejmě true bypass.

Co vlastně dělají ty overdrive pedály a co je to ten cliping?
Overdrive je kytarový efekt, který „přebudí“ čistý signál elektrické kytary vedený do zesilovače a nabudí tak více lampy předzesilovače. Clipping je forma průběhu zkreslení, ke kterému dochází, když je zesilovač „přebuzen“. Clipping změní zabarvení zkreslení zesilovače a zvyšuje hlasitost zesilovače.

ObrázekDesign jak víno
Na první pohled zaujme efekt svým velmi vydařeným a zároveň jednoduchým designem. Malý útlý efekt je uzavřen v pevném celokovovém pouzdře s kovovým spínačem, čtyřmi knoby pro ekvalizaci Bass, Gain, Volume a Treble. Dále je zde páčkový přepínač clipingu. Zapnutí efektu indikuje červená LED dioda. Celá krabička je vyvedena v nádherném odstínu bledě modré metalízy.

Inovace efektu spočívá v zapojení ovladače Bass před zkreslením. Tím získáte pořádný spodek i při velmi malých nastaveních Gainu. Zároveň ovladač Treble je zapojen až za zkreslení. Díky tomu se zase získá lepší nastavení vysokých frekvencí. Druhá inovace je v celkovém zmenšení efektu. Teď je skutečně ve variantě mini a nezabere v pedalboardu téměř žádné místo. Efekt se dá napájet pouze adaptérem, který je naštěstí součástí balení. Baterku do této krabičku nedáte.

Jdeme to nakopnout!
Principem všech overdrive efektů je upravit (Cliping) a posílit (nakopnout) zvuk lampového zesilovače nebo komba tak, aby ze sebe zesilovač vydal co nejkonkrétnější zvuk za co nejmenšího ovlivnění barvy zvuku samotného zesilovače. I v tomto případě dělá Timmy přesně tohle. Stylově je krabička zaměřena na kytaristy, kteří se vyžívají v bluesové a rockové hudbě. Nejlepší spojení Timmyho je s kytarami Fender a celkově je krabička určena pro majitele kytar se single coil snímači a aparáty se menší mírou zkreslení a slabším signálem ze snímačů. Nelze ale říci, že majitelé high-gainových strojů a kytar s humbuckery si nepřijdou na své.

Po zapojení nejprve nastavíte úroveň clipingu, kdy při nastavení páčkového přepínače doleva má zvuk největší kompresy a je vhodný hlavě na zkreslené a nakreslené zvuky. Po nastavení přepínače vpravo efekt naopak výborně funguje na čisté zvuky, kdy je jen mírná komprese zvuku a hlavní nastavení spočívá v nastavení ekvalizéru. Čisté rejstříky jsou pak nádherně cinkavé a jiskřivé s plnými basy vespod. Tón je pevný a průrazný.

Co mě na efektu zaujalo, je zejména velmi, ale opravdu velmi, jemné nastavení, kdy i malé milimetříky v posunutí knobů ovlivňují velmi výrazně výsledný zvuk. Další příjemnou věcí je, že Timmy zanechává charakter vašeho aparátu skutečně téměř beze změny v charakteru zvuku a jenom zvýrazňuje potřebné frekvence. Na rozdíl od některých jiných overdrive pedálů, kdy některé jsou schopné zvuk zesilovače úplně změnit. Další co hodnotím kladně, je velmi jemné zkreslení, kterým Timmy poskytuje. Není to žádný hrubozrnný fizzy high-gain, ale velmi příjemné, středově chlupaté zkreslení, s pevnými basy a příjemnými výškami. Míra zkreslení je od cinkavého plného čistého zvuku až po hutné rockové zkreslení. Ale skutečně nečekejte nějakou high-gainovou mrchu. Kdo potřebuje ostré zkreslení ála Metallica do čistého kanálu zesilovače, musí hledat jinde.

Na druhou stranu nemohu říci, že si i pravověrní metaláci Timmyho nemohou oblíbit. Pokud jste vlastníky nějakého high-gain zesilovače a hledáte něco, čím vylepšit svůj zvuk, tak Timmy si výborně poradí i s vaším zesilovačem. Timmy při nastavení velké komprese a díky jeho zvukové jemnozrnnosti, vytáhne ze zesilovače ty správné frekvence a váš zvuk je najednou o třídu výše. Hutný, s plnými basovými spodky, chlupatými středy a jemnými výškami, které neřežou hlavy. Naopak, Timmy odstraní z výsledného zvuku všechny rušivé frekvence a zanechá jen to nejlepší pro ucho.

Dokopnuto
DUNLOP MXR Timmy Overdrive je všestranně využitelný overdrive pedál pro široké spektrum kytaristů. Využití najde převážně u bluesmanů a klasických rockerů, kteří už vědí jak pracovat se svým zvukem. Mají už svůj zažitý lampový aparát a chtějí mu pouze pomoci k ještě lepšímu zvuku. Pokud se nebojíte experimentů, přijdou si na své i příznivci high-gain zvuku.

Krabička je precizně udělaná, nastavení je velmi intuitivní a jednoduché. Díky citlivým knobům se vše nastavuje velmi dobře a rychle. Svoji velikostí nezabere v pedalboardu téměř žádné místo. Díky kvalitnímu true-bypass neovlivňuje signál při vypnutém efektu. Velkým plusem je, že se rovnou dodává s kvalitním adaptérem, který nijak nešumí a hodí se, pokud nemáte v pedalboardu kvalitní zdroj.

Sečteno podtrženo, největší slabinou tak může být jeho cena, která je ovšem vyvážena jak kvalitou zpracování, tak hlavně kvalitou zvukovou. Rozhodně Timmyho zkuste a nebojte se pořádně nakopnout váš zesík nebo kombíčko.

Výrobce: Dunlop
Zapůjčil: Music-City