Blade T3 Pro

Blade T3 Pro

Nebezpečná konkurence ze švýcarské Basileje.
24. 1. 2023

Nebudu vám lhát, ale do doby než dorazila tato kytara k mým dveřím jsem o existenci švýcarské firmy Blade, specializující se na výrobu elektrických i akustických kytar a baskytar, nevěděl zhola nic. A protože si tato značka v současné době hledá své místo na českém trhu, je nejvyšší čas, abych si doplnil vzdělání, a podělil se s vámi o historii a současnosti této společnosti, a představil její reprezentativní model na poli elektrických kytar - telecaster T3 Pro ze série Delta.

Historie a současnost značky Blade
Prvním a jediným majitelem – zakladatelem této švýcarské značky je Američan, rodák z Chicaga, Gary Levinson. Ten si s kamarádem v roce 1968 otevřel dílnu na opravu hudebních nástrojů. V této době si u nich nechali servisovat a opravovat nástroje hudebníci věhlasných jmen od REO Speedwagon až po The Greatful Dead, kteří tudy zrovna projížděli po svých turné. Pro Levinsona to byla skvělá škola, protože měl jedinečnou možnost s těmto hudebníky konzultovat, co se jim na jejich nástrojích nelíbí a co nefunguje, nebo co by potřebovalo vylepšit z hlediska tónu, hratelnosti a výrazu. Chápal tyto úpravy na míru nebo přizpůsobování nástrojů jako službu ve jménu zdokonalování výrazu samotných hudebníků, kteří tak měli menší, nebo minimální překážky ve svém hudebním vyjadřování.

Během svého studia na chicagské univerzitě se v roce 1971 dostal díky stipendijnímu programu do švýcarské Basileje, kde studoval dalších šest let oceánografii. Poté si roce 1977 v Basileji otevřel svůj vlastní dílnu Guitars by Levinson, kde vyráběl jedinečné nástroje – co kus to originál. Žádné sériové výrobky. Během osmdesátých let pracoval pro japonské a korejské výrobce kytar jako konzultant, ale brzy zjistil, že v těchto společnostech nebylo dost prostoru pro jeho nápady na inovace, a v zásadě měly k výrobě nástrojů velice konzervativní přístup.

Nadešel čas prosazovat své nápady a inovace na elektrických kytarách a baskytarách ve své vlastní firmě. V roce 1987 Levinson zakládá svou vlastní obchodní značku Blade a o rok později už vystavuje své první kousky na hudebních veletrzích v Tokiu a ve Frankfurtu.

Během pětatřicetileté historie firmy přišel Levinson s mnoha inovacemi a patenty. Uveďme si pro ilustraci tři příklady. Falcon Tremolo, dvojzvratné tremolo, které však celou svou plochou sedí na těle kytary, takže když praskne struna nebo když se přelaďuje, nástroj se automaticky nerozladí, VSC preamp s ekvalizací, zabudovaný přímo v těle nástroje, o kterém bude řeč při testování kytary nebo nastavování napětí krku, které je umístěno na těle nástroje pod plastovou krytkou tak, aby se nemusel odstraňovat pickguard.

T3 Pro Delta Series
Kytary ze série Delta jsou vesměs kopie modelů telecaster s různými vylepšeními a inovacemi. Vedle série Delta jsou v portfoliu firmy ještě série Classic a Texas, které obsahují vesměs stratocastery, Dayton – připomínající mustangy a XF serie na způsob PRS kytar.

Tělo a krk
Tělo T trojky je vyrobeno z klasického materiálu – americké olše, což v důsledku pocítíte na celkové váze nástroje. Kytara je docela těžká, na žádném místně nejsou sražené hrany, ale určitě budete mít pocit, že je vyfrézována z poctivého kusu dřeva. Tělo testované trojky bylo slepeno ze tří částí v klasické úpravě třítónového sunburstu. Finální vrstva je z vysoce lesklého polyuretanového laku. Další povrchové úpravy, ze kterých můžete vybírat, jsou černá, vínově červená (candy apple red) a bílá (vintage white). Tělo je chráněno černým pickguardem, což dává nástroji poněkud luxusnější nádech. Javorový krk přišroubovaný čtyřmi vruty je osazen 22 pražci, které jsou kvalitně zbroušené a perfektně zasazené do javorového hmatníku. Materiál, ze kterého je vyrobený ořech výrobce ve specifikacích nezmiňuje, ale zřejmě bude vyroben ze syntetické slonoviny a je v černé barvě. Zadní strana krku je ošetřena saténovým lakem. Velice příjemné do ruky. Hlava kytary je z pohledové strany opatřena lesklým lakem a pod chromovými mechanikami se skví logo Blade, které trochu připomíná špagetové logo jiné firmy, která přišla s telecastery na trh. Zajímavý prvek na hlavě nástroje je ještě srážeč strun E a H, který má v sobě zabudovanou pružinu, a tak se ze zadní strany hlavice může šroubkem nastavovat výška strun pod tímto srážečem. Pro případ, že se používají různé tloušťky strun, je to praktické řešení. Polohové značky jsou kulaté, v černé barvě a najdete je i na hraně hmatníku. Přístup k táhlu napětí krku není ze strany hlavice, ale od těla, a je zaklopená černým plastovým krytem s logem Levinson.
ObrázekObrázek

Hardware a elektronika
Veškerý hardware je v lesklém chromu. Mechaniky pracují bezvadně a drží ladění v perfektním stavu i při extrémním namáhání strun. Kovová základna kobylky se struníkem je bez ohnutých hran a tak je příjemnější pro opření ruky. Můstek je tvořen šesti individuálními sedlovými kameny, které zajistí precizní doladění v oktávách i nastavení výšky strun u kobylky.

Nástroj je osazen dvěma jednocívkovými snímači T 4/1, přímo z Levinsonovy dílny. Prvky ovládání snímačů vypadají velice odolně a potenciometry jdou docela ztuha. Letmým nechtěným pohybem ruky si nastavení potenciometrů rozhodně nerozhodíte, ale na druhou stranu práce s hlasitostí v akci může být o něco obtížnější. Když tele, tak klasický třípolohový přepínač snímačů, ale na ovládacím panelu najdete ještě jednu neobvyklou, menší, taktéž třípolohovou páčku. Tou ovládáme originální Levinsonův systém VSC (Variable Spectrum Control – variabilní ovládání frekvenčního spektra snímačů). Pojďme se podívat, jak to funguje.

VSC systém se skládá z výše popsaného přepínače a přídavné aktivní elektroniky, kterou naleznete pod černým plastovým víčkem na zadní straně těla, jako na aktivních kytarách. V plastovém víčku ovšem nalezneme tři otvory, které umožňují přístup ke třem trimerům, které můžete ovládat malým křížovým šroubováčkem. Vlevo středy, uprostřed výšky a vpravo basy. Systém je napájený 9V baterií, která je umístěná spolu s ekvalizérem v dutině zadní části těla nástroje. A jak to tedy funguje v praxi? Pokud máte přepínač ve střední poloze, systém aktivní ekvalizace je bypassovaný, takže pokud je baterie vybitá, kytara stále hraje. Pokud přepnete doprava, všechny kombinace snímačů budou mít středový boost (zvýraznění středů), pokud přepínač posunete doleva, zvýrazní se vám výškové frekvence. Poměry samozřejmě dolaďujete pomocí trimerů. Při živém hraní tedy máte k dispozici devět různých zvuků. Pokud zvolíte polohu pro zvýraznění středů a máte kombo s malým headroomem, můžete tento přepínač použít místo podlahového overdrive pedálu. Možností je opravdu hodně, a jedním nástrojem docílíte nesmírné variability a barevnosti zvuků.

Celkový dojem
Svými perfektním vlastnostmi jako jsou zpracování, pocit ze hry a bytelnost, budou ve své cenové kategorii Blade kytary rozhodně ostře konkurovat tradičnějším značkám. Pokud chcete typické tele bez kompromisů v klasické formě, které hraje jedna báseň a je pro hráče nanejvýš komfortní, Blade T3 Pro je tu pro vás, aniž byste zruinovali rodinný rozpočet.

Je tu však ještě jedna přidaná hodnota, která vystřelí tento prvotřídní nástroj do první ligy, a to je VSC systém. Ta neuvěřitelná barevnost nástroje vám vyrazí dech. Z nástroje dostanete maximum hutného a sametového drajvu, zvuk tlustý a kulatý, zvuk superčistý na rytmicky sekané funky rify, zvuk humbuckerově temný a teplý nebo zvonivý až uječený, jazzově ukázněný, stačí si vybrat.

Výrobce: Blade