Aguilar Tone Hammer Preamp V2

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 42
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Aguilar Tone Hammer Preamp V2

Příspěvek od Petr Los »

Kompaktní třípásmový baskytarový předzesilovač s integrovaným D.I. velikosti standardní basové krabičky od americké firmy Aguilar.
14. 2. 2025

Basáci a basačky, pozor, pozor, máme tady novou, vylepšenou verzi baskytarového preampu Tone Hammer od americké basové legendy Aguilar... Pokud nechcete do studia tahat celý aparát, bohatě vystačíte si s tímto preampem a zvuk budete mít jedna báseň. Tak neváhejte a přistupte blíž.

Dnes si vám dovolím představit baskytarový preamp vtěsnaný do chasis klasické kytarové krabičky s rozměry: výška – 38 mm, hloubka – 91 mm, šířka – 117 mm. Přístroj nese typové označení Tone Hammer preamp v.2 a jedná se o jeho druhou konstrukční verzi. Jen na vysvětlenou: jako preamp označujeme v hudební a studiové terminologii zařízení, které zkvalitňuje vstupní signál, a to jak po stránce intenzity, tak i barvy. Zvuk bez preampu je méně zářivý, nevýrazný a celkově působí zvadlým dojmem. Preampy používáme jak pro mikrofony, tak i pro hudební nástroje. Je jedno, zda máte kytarový nebo basový aparát. Preamp vám zvuk i tak ještě více rozsvítí.
Obrázek

Tone Hammer a jeho ovládání
Chasis je masivní, celokovové (zřejmě aluminiové), v barvě stříbrné metalízy. Tato barva koreluje s novými stejnobarevnými hlavami od Aguilaru (Tone Hammer 300, 500, 700 W). Na vrchní desce se nachází celkem deset ovladačů a dvě LEDky. Dva z ovladačů jsou nášlapné celokovové přepínače: ENGAGE (zapojení, sešlápnutí – indikuje ho modrá LEDka vlevo), DRIVE (saturace a zkreslení signálu – indikuje ho žlutá LEDka vpravo). Tyto jsou umístěny ve spodní části vrchního panelu tak, aby byly dobře přístupné noze muzikanta, ale aby hráč zároveň nešlapal po otočných knobech umístěných nad těmito spínači.

Následuje šestice otočných potenciometrů s kovovými knoby s protiskluzovým vroubkováním. Ve vrchní řadě jsou umístěny celkem čtyři: zleva GAIN (zisk), který slouží k nastavení úrovně vstupního signálu směřujícího do efektu samotného, TREBLE (+/- 18 dB @ 4 kHz), BASS (+/- 17 dB @ 40 Hz) a VOLUME. Pod těmito čtyřmi potenciometry nalezne uživatel další dva, tentokráte určené pro ovládání středové korekce. Jedná se vpodstatě o semiparametrický equalizer s pevným Q čili šířkou pásma. Rozsah středové frekvence lze nastavit: MID LEVEL a MID FREQ (+/- 17 dB @ 180 Hz – 1 kHz).

Nad výše uvedenou čtveřicí jsou umístěny ještě dva malé potenciometry. Zatímco čtyři velké jsou kovové, tyto dva jsou z plastu. Levým učujeme míru přebuzení signálu – Drive. Ke dvěma 3,5 zdířkám je přiřazen ještě malý plastový potencimetr umístěný na horním panelu vpravo. Je označen piktogramem sluchátek a je u něho nápis MIX. Pomocí tohoto potenciometru si můžete mixovat poměr mezi externím vstupním signálem – například audio z počítače a hlasitostí výstupu baskytary k vám do sluchátek. Můžete si tak nastavit vhodný poměr playbacku a baší basy.

Skvělá konektivita
Na zadní straně jsou umístěny dvě kovové zdířky TRS IN a OUT, tedy nástrojový vstup a výstup do aparátu. Přesně ve středu mezi nimi se pak nachází zdířka určená k napájení efektu. K tomu ale musíte mít k dispozici 18 V adapter. Bez něho si neškrtnete. Protože jsem ho neobdržel, byl jsem nucen použít univerzální trafo, které sice mělo podpětí, ale i tak vše fungovalo na jedničku. Originál trafo bohužel není součástí setu, což se mi moc nelíbí vzhledem k vyšší ceně preampu. Kromě vstupu a výstupu jsou zde ještě dvě další jackové 3,5 zdířky Levá slouží jako výstup do sluchátek (o jeho ovladači jsem se již zmiňoval výše) a pravá je naopak vstup pro externí audiozdroj. Tento výstup a vstup umožňuje basistovi nerušené cvičení na nástroj. Navíc s perfektním zvukem a to není zrovna málo. Preamp nelze napájet pomocí baterie.
Obrázek
Co by to bylo za preamp, kdyby neměl skutečný symetrický XLR výstup. Ten nalezneme na levé boční straně přístroje. Kromě již zmiňovaného XLR výstupu máme k dispozici malý černý přepinač PRE/POST. Tento uživateli umožňuje do XLR výstupu posílat buď neupravený signál (PRE), nebo signál již upravený korekcemi (POST). To ocení zvukař zejména při živém vystoupení, kdy si může brát neupravený signál před korekcemi a sám si ho upravit dle vlastního uvážení, zatímco basista si posílá do aparátu nadupaný zvuk (mnohdy k nepříliš velké radosti zvukaře. Druhým tlačítkem je spínač LIFT, který slouží k odstranění problémů s uzemněním (např. bručící zemní smyčka na pódiu). Ve studiu může být XLR výstup použit jako jedna ze zaznamenávaných cest např. čistého neupraveného signálu baskytary v kombinaci s dalšími cestami snímaného aparátu.

K efektu jsou přiloženy čtyři samolepící gumové protiskluzové podložky, které si můžete přilepit na spodní stranu efektu a snížit riziko jeho klouzání po podlaze. Preamp je však poměrně lehký, takže doporučuji spíše umístit do pedalboardu. Jen ho asi budete muset napájet individuálně.
Obrázek

Hrajeméééé
Pokud testuji podobné přístroje, vždy je nejprve uvedu do tzv. „klidového stavu“. Jinými slovy nastavím ovladače tak, aby při aktivaci přístroje nedošlo k žádné slyšitelné změně. Z tohoto nastavení pak vycházím dále. Zde jsem Status Quo stavu dosáhl stažením ovladače Gain na 25% a všechny ostatní jsem ponechal na středech jejich drah. Škoda jen, že potenciometry nemají nulovou aretaci. Je to komfortnější. Na černých knobech jsou dobře viditelné bílé rysky, díky kterým se basista může rychle orientovat v nastavení. Vrchní plošky knobů se nelesknou jako u modelu AG, což je dobrá zpráva. Rysky nejsou fosforeskující jako u některých efektů jiných firem.
Obrázek

Pootočením funkce Gain se zvuk začíná materializovat a zahušťovat. Při Gainu nastaveném zhruba na 40% jsem započal s korekčním laborováním. Bass jsem nastavil na 50% a Treble oproti tomu o 50% stáhl. Mid Freq a Mid Level jsem ponechal netknuté. Podařilo se mi vykouzlit klasicky oldscholově zastřený, ale přitom velice teplý zvuk. Přidáváním Gainu se zvuk saturuje a našlapává. Zatímco model AG preampu využívá k nastavení středových korekcí dvě nezávislé frekvence, náš preamp má pouze jednu, ale zato laditelnou frekvenci s rozsahem od 180 Hz (nižší středy) až do 1 kHz, (tedy vyšší středy). Výhodou je skutečnost, že požadovanou středovou korekci můžeme nejen přidávat, ale můžeme ji i vyříznout. Tím se zvuk ještě více zakulatí a získá „vintage“ odér.
Obrázek

Samotnou kapitolou je funkce Drive. Náš preamp Tone Hammer disponuje s nově vylepšeným obvodem Drive, který nejen že má více propracovaný zvuk, ale nově ho lze zapínat a vypínat přímo pomocí nožního spínače. Tento je označen černým nápisem Drive v oranžovém poli. Graficky stejný, ale menší nápis naleznete u malého levého horního potenciometru. Pootáčením této funkce přidáváte do čistého signálu nejen saturaci, ale i zkreslení. Osobně jsem nikdy nebyl příznivcem zkreslených chrchlajících či bzučících bas (na rozdíl od elektrických kytar), které po aktivaci nějakého zkreslovadla ztratily svou dynamiku, frekvenční plnost a údernost. Sice jsem se několikrát pokoušel přijít tomuto zvuku na chuť, ale nakonec to vždy skončilo prodejem onoho efektu. S nedůvěrou jsem proto přistupoval i k funkci u tohoto preampu, ale byl jsem velmi rychle vyveden z omylu. Čekal jsem, že po aktivaci fu. Drive začne nějaký bzučící blackmetalový tanec, ale nastalo se tak. Při nastavení potenciometru Drive na 25% se zvuk velice příjemně zasytí, ale nekreslí. Bass jsem zesílil asi též o 25%. Tento setup produkuje zvuk velmi podobný lampové saturaci starých aparátů.
Obrázek

Výborné je, že ho mohu jediným sešlápnutím eliminovat a nemusím přitom kroutit potenciometrem. Přidáváním Gainu sice zkreslení signálu roste, ale nikterak nedrásá uši. Pokud ale opravdu chcete, můžete dát drive na 75% a Gainem zvuk přebudit. Výsledkem je sice zkreslený, ale do metalové hudby jistě vhodný sound. Dobarvit pak lze středovými korekcemi. Metalisté, jak známo, milují zvuk tzv do „véčka“, což jsou vyříznuté středy, přičemž důraz je kladen zejména na basy a výšky. Inu proti gustu žádný dišputát.
Obrázek

Abych nezapomněl, preamp je z kategorie Thru Bypass, tedy pokud máte efekt vypnutý, signál vaší baskytary prochází krabičkou beze ztrát.

Závěrem
S naším preampem jsem si vydržel hrát hodně dlouho a nalezl jsem mnoho barevných kombinací, které mne oslovily a nebál bych se pod ně podepsat. Díky ceně je jasné, že asi nebude cílem náctiletých začínajicicích basistů, kteří zatím řeší otázku, kde, na co a často i jak? Určitě ale svou oblibu získá u zkušenéjších muzikantů, kteří ho budou používat jednak jako efekt k nakopnutí svého aparátu (udělá to s každým, to mi věřte) a jednak ho zcela jistě použijí v nahrávacím studiu. Vždyť proto je vlastně stvořen. A je stvořen setsakra dobře, to mi věřte...

PS: Tentokrát jsem si pro vás nepřípravil žádné ukázky, protože mě zastoupí špičkový multistylový basista Nathan Nawaro, který předvede zvukové možnosti Aguilar preampu v plné jeho síle. Pozor, video je silně návykové.Výrobce: Aguilar
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět