Aguilar Tone Hammer 500 V2

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 37
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Aguilar Tone Hammer 500 V2

Příspěvek od Petr Los »

Baskytarová hlava s výkonem 500 W.
2. 8. 2024

Když potřebujete pořádný výkon, výborný zvuk a nehodláte se tahat s obrovskými kisnami plných těžkých traf, pak pro vás mám jednoduché řešení – zkuste hlavu od amerického Aguilaru, konkrétně baskytarovou hlavu Aguilar Tone Hammer 500, tentokráte inovovanou verzi 2, která je stejně jako předchozí model inspirovaná efektovým pedálem Tone Hammer.

Drobnost velikého významu
Touto parafrází začnu popis naší „hlavičky“. Svým osobním měřením jsem zjistil, že hlava je 275 mm široká, 218 mm hluboká a 80 mm vysoká (včetně gumových protiskluzových nožiček). Váží pouhých 1,9 kg a díky svým rozměrům se klidně vejde i do dámské kabelky.
Obrázek
Design předního panelu se od první verze příliš neliší, i zde se nachází sedm otočných potenciometrů a XLR zdířka. Zcela vlevo je umístěna kovová jacková zdířka INPUT a hned vedle ní útlumový pad -10 dB v podobě malého černého mikropřepínače. Umožňuje použít basy buď s aktivní elektronikou (-10 dB) či pasivní (0 dB) Následuje šestice otočných potenciometrů, tentokráte s kovovými vroubkovanými knoby s bílou ryskou. U předchozí verze byly knoby sice gumové, ale měly výraznou rysku po celé délce knobu (i shora). Zde jsou pouze zepředu, takže když si stoupnu nad zesilovač, už pořádně nevidím, co mám nastaveno. Rysky nejsou fosforeskující (jako je tomu u některých kytarových efektů).

Prvním potenciometrem je GAIN, kterým basista určuje intenzitu vstupního signálu, následuje funkce DRIVE emulující saturaci elektronek lampového zesilovače. Tuto funkci zajišťuje speciálně vyvinutý obvod AGS (Adaptive Gain Shaping) Dalšími funkcemi jsou dva (na předním panelu graficky propojené dvěma čarami) potenciometry MID LEVEL (+/- 16 dB) a MID FREQ (180 Hz – 1 kHz), kterými uživatel nastavuje zvolenou středovou frekvenci a její hlasitostní úroveň. Šířka frekvence (tzv. Q) je pevně daná. Následuje potenciometr BASS (+/- 17 dB @ 40 Hz) a TREBLE (+/- 14 dB @ 4 kHz). Pokud jsou všechny korekční potenciometry ve středové poloze, jsou na nulové hodnotě. Směrem doprava pak zvolenou frekvenci přidáváte a směrem doleva zeslabujete.

Celý equalizer lze charakterizovat jako třípásmový equalizer ze semiparametrickými středy. Vpravo je pak potenciometr VOLUME (místo MASTER u staršího modelu).

Na pravé straně předního panelu dole je umístěna XLR zdířka označená jako D.I. 1. Proč takto? Inu proto, že na zadním panelu se nachází D.I. 2, ale o tom budeme ještě mluvit. Na spodní liště předního panelu nalezneme tři malé přepínače: POST/PRE, což umožňuje posílat do D.I.1 signál buď upravený equalizerem (POST), nebo neupravený (PRE). Tlačítko LIFT/GND nám pak může pomoci odstranit problémy se zemními smyčkami.

Poslední spínač je označen jako Operate/Mute, tedy aktivace či deaktivace výstupu signálu z hlavy, přičemž Operate má přiřazenu svou indikační LED stejného názvu. Poslední LED Status informuje hráče, že je hlava zapnutá.
Obrázek

Inovace bez legrace
Oproti předcházejícímu modelu má tento vylepšený zadní panel. Jednak sem byla z předního panelu přemístěna efektová smyčka SEND a RETURN (možná, je opravdu lepší mít oba konektory připojené na zadním panelu). Dále oproti předchozí verzi zde zbyl pouze jeden speakonový výstup pro reprobox. Zůstalo zcela stejné síťové zapínání ON/OFF a pod ním pak PSU zdířka zcela napravo. Novinkou jsou však dvě 3,5“ zdířky. Levá AUX IN umožňuje do zesilovače posílat libovolný playback, například nové skladby určené k nácviku. Pravá pak slouží jako výstup pro sluchátka. Mezi těmito zdířkami je umístěn malý otočný potenciometr označený piktogramem sluchátek. Tímto potenciometrem si může uživatel nastavit výstupní úroveň pro sluchátka. Další novinkou (o které jsem se již zmiňoval výše) je druhý XLR výstup označený D. I. 2. Proč hned dva XLR výstupy? Inu jedním třeba můžete posílat neupravený signál zvukaři a druhý, upravený s equalizací, sobě do In-Ear Monitor mixu. Způsobů, jak oba XLR výstupy použít, by se našlo jistě mnohem více a to zejména ve studiu během vícestopého záznamu baskytary.
Obrázek
Porovnání s předchozím modelem.

Pro co nejlepší spolupráci hlavy a reproboxu je v nové verzi umístěn obvod pro vysílání IR impulsů mezi zesilovačem a reproboxem. Tone Hammer 500 v2 má v sobě integrovány tři předinstalované impulsní odezvy pro reproboxy SL 112, SL 410x a DB 410, které ovládá uživatel pomocí funkce CAB IR SELECT. Jedná se o malé tlačítko a k němu přiřazené tři malé modré LED.

Hned vedle je port USB-C, který umožňuje spojit se s počítačem (Mac/Windows) a pomocí softwaru Aguilar Cabinet Suite vybírat IR pro boxy buď ze série SL nebo DB. Software je bezplatně k dispozici na webu Aguilaru pro obě platformy (jen malá poznámka: musel jsem u svého Applu odpojit externí dock s redukcemi a kabel zapojit přímo do vstupu počítače. Teprve pak software začal komunikovat se zesilovačem). Můžete mít vytvořeny i vlastní IR, které jednoduše zadáváte ve funkci User.

Poslední zdířkou je výstup pro ladičku - TUNER.
Obrázek
Porovnání s předchozím modelem.

Zkoušíme a nahráváme
Nejprve jsem započal zkoumání přímým zapojením basy do zdířky Input na předním panelu. Na zadním panelu jsem pak připojil sluchátka do 3,5“ zdířky s piktogramem sluchátek. Hned od začátku mi bylo jasné, že sluchátkový výstup a potenciometr na zadní straně jsou sice zcela logické, ale uživatelsky nepříliš šikovné. Basista se po určité době asi naučí štelovat hlasitost výstupu pouhým pohmatem, ale mně toto umístění vadilo a kroucený kabel od sluchátek se mi pletl pod rukama. Je to však možná jen můj subjektivní názor.

Hlavu jsem testoval ve svém domácím studiu určenému k předmíchávání nahrávek. Poslouchal jsem střídavě na referenčních sluchátkách Beyerdynamic DT-990 Pro a dvoupásmových aktivních studiových monitorech Genelec 8020. Ponechal jsem všechny korekce na středech (funkci Drive jsem stáhl úplně), takže zvuk nebyl ovlivněn korekcemi. Tuto skutečnost jsem si ověřoval přepínáním mezi POST a PRE na předním panelu (výstup z D.I.1 byl zapojen do analogového mixu Fostex 450). Hrál jsem na velice lacinou baskytaru typu Precission. Výsledný zvuk byl vyrovnaný, nikde nic zbytečně nepřečnívalo, ani naopak nezapadalo.

Počal jsem si hrát s korekcemi. Nastavil jsem Drive na 60%, zesílil basy o 25% a od oka jsem zeslabil středovou frekvenci kolem 300 Hz. Vznikl tak báječně tlustý zvuk, který byl jako stvořený pro rockové linky hrané prsty.

Následně jsem naopak přidal středovou frekvenci 1 kHz o 50% a výšky stáhl o 50%. Výsledkem byl tlustý, ale přitom vyrovnaný zvuk, který by se jistě neztratil v jakémkoliv hudebním stylu. Pokud byste ubrali 1 kHz, získali byste velice měkký a teplý oldschoolový zvuk. Tento můžete ještě zvýraznit přidáním Drive, která sound rozsvítí.

Equalizer funguje velice citlivě a i jemný zásah do korekcí je ihned patrný na zvuku samotném. Korekční změny se projevují též ve sluchátkách, což je pro monitoring výborné. Celkový sluchátkový výstup je dostatečně hlasitý a umožňuje bezproblémový nácvik i s externím playbackem. Samotnou baskytaru si můžete do sluchátek zesílit funkcí Gain. Funkce Volume na předním panelu je při práci se sluchátky neaktivní, vztahuje se pouze k hlasitosti výstupu do reproboxu.

Testování ve studiu s přítomností reproboxu proběhlo podle očekávání skvěle. Firma Aguilar ví, co basisti očekávají od zvukově přesvědčivého, ale zároveň variabilního a zesilovače. Tato hlava umí vyrobit pevný sound analogového charakteru do všemožných hudebních stylů. Jsem přesvědčen, že i zvuk elektrického kontrabasu by jí slušel. S mým pětistrunným bezpražcem se vypořádala par excellence. Zejména zesílení parametrických středů charakteristické vrnění bezpražce zkonkrétní a nakopne.

Abych jen pustě neteoretizoval, nahrál jsem doma krátkou ukázku na jeden z playbacků mého riffu, který používám k výuce. Technicky se jednalo o pouhý výstup z naší hlavy poslaný přímo do vstupu bez kompresoru i dalších frekvenčních ochucovadel. Zvuk basy je jednoduchý, ale účinný a plný a to se vyplatí.

Slovíčko nakonec
Aguilar Tone Hammer 500 V2 je dalším vynikajícím počinem této slavné americké firmy, která již mnoho let vyrábí naprosto jedinečné výrobky, ze kterých se těší basisté celého světa. Na rozdíl od první verze má tato dva nezávislé výstupy XLR, dále AUX vstup a možnost připojení sluchátek s ovládáním jejich hlasitosti. Vlastní konfigurace používaného typu reproboxu pomocí softwaru Aguilar Cabinet Suite je pak už jen třešničkou na dortu. Bavit se o zvuku samotném je celkem zbytečné, protože je perfektní, plný a má silný analogový ocas. A cena? Myslím, že je taková, jakou si tento produkt zaslouží. Co více bychom si mohli ještě přát, že drazí kolegové?

Výrobce: Aguilar
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět