Aguilar amPlug3 Tone Hammer

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 41
Registrován: 27 říj 2017 11:25

Aguilar amPlug3 Tone Hammer

Příspěvek od Petr Los »

Sluchátkový zesilovač amPlug3 Tone Hammer pro nácvik hry na baskytaru s vestavěným bicím sequencerem a efektovou jednotkou.
5. 3. 2025

Nedá mi to a dnešní recenzi opět zpočnu zvoláním: „basáci a basačky, nyní dávejte dobrý pozor, protože pro vás přichystali aguilaří konstruktéři super tréningovou hračičku, kterou oceníte zejména vy, co často cestujete, bydlíte často na několika různých místech s vícero lidmi, které nechcete rušit nácvikem vašeho basového umění.

Představím vám totiž neuvěřitelně chytré udělátko, se kterým se od svého nástroje nebudete moci vůbec odtrhnout, a to ve dne, ani v noci. Jedná se o sluchátkový zesilovač s mnoha dalšími funkcemi, určený k tichému nácviku hry. No, tichému? Když do něho zapojíte sluchátka, je to dobrý rachot a vy máte pocit, že stojíte přímo na pódiu uprostřed rockového koncertu.

Hoši od Aguilaru dokázali do plastové krabičky 87 mm x 39 mm x 33 mm (včetně polohovacího jackového konektoru) vtěsnat baskytarový analogový zesilovač, bicí sequencer a efektovou jednotku pro baskytaru, což se zdá téměř neuvěřitelné.

ObrázekČelní strana krabičky nese stříbročerný design aparátů Tone Hammer, zbytek přístroje je matně černý. Souběžně se zadní stranou je umístěn na pohyblivém kloubu klasický kytarový jack. Pokud chce hudebník hrát, uchopí přístroj do ruky a tlakem na jacka směrem dolů ho vyklopí do požadované polohy. Těchto poloh je celkem pět, včetně transportní (jack sklopen souběžně se zadní stranou přístroje). Toto polohování se skvěle uplatní při střídání nástrojů s různým umístěním jejich výstupu. Modely JazzBass mají totiž výstup na přední straně, takže vhodná poloha přístroje je do „L“, zatímco jiné nástroje na pomyslném lubu. U nich je pak dobré nastavit amPlug3 směrem dolů k podlaze.

Na levé boční straně jsou dva maličké spínače a LEDka informující uživatele o typu právě používaného kanálu. Ano, čtete dobře! Tahle hračička totiž disponuje dvěma kanály, a to kanálem čistým a zkresleným. Zkreslení je typicky aguilarovské, s velkým ziskem příjemného vybuzení emulující lampové zkreslení. Když podržíte střední spínač (blíže k LEDce) celý přístroj se aktivuje. Pokud LEDka svítí zeleně, máte k dispozici čistý kanál, pokud spínač krátce stisknete, zvuk se přebudí a LEDka svítí červeně. Po krátkém podržení tohoto tlačítka, LEDka kratince zabliká a celý přístroj se vypne. Krabička je dokonce tak chytrá, že si pamatuje, který kanál jste měli navolený a když amPlug3 znovu zapnete, automaticky se nastaví kanál používaný před vypnutím. K druhému tlačítku se dostanu v souvislosti s bicím sequencerem.

Ovládání amPlug3
Pokud zapojíte náš přístroj do basy, která má výstup na přední desce, budete ho mít zřejmě v poloze do písmene “L”. Je to šikovná pozice, protože kabel ze sluchátek pak můžete zastrčit za popruh nástroje, tedy pokud s tímto cvičíte? Budete mít proti sobě přední stranu přístroje s motivem boxu Aguilaru. Na vrchní straně nyní uvidíte vystupující vroubkované otočné půlměsíčky - lunety ovládacích potenciometrů. Jsou celkem čtyři a pomocí nich vykouzlíte požadovaný zvuk.

První kolečko zleva je GAIN. Tím celý svůj mikrovirtuální aparátek vybudíte. Druhé kolečko je označeno jako TONE - jedná se tzv. Tilt equalizer. Slovo “Tilt” zde můžeme přeložit jako “překlopit, převrátit”. Jde v zásadě o jednoduchý typ equalizeru, kterým můžeme jednoduše zvyšovat nebo snižovat nízké či vysoké frekvence. Prostě pootáčením lunety potenciometru měníme (překlápíme) zvuk z basového do výškového spektra a zpět. Není zde možnost výběr frekvencí ani šířky pásma (Q). Náš tilt equalizer je širokopásnový a práce s ním je naprosto jednoduchá i pro laika. Otočíte doprava, dojde k úbytku basů a vzrůstu výšek, otočíte doleva, zvuk se nabasuje a zakulatí.

ObrázekDalším ovládacím prvkem je VOLUME. Tato funkce slouží k nastavení hlasitosti baskytary do sluchátek. Čtvrtým a zároveň posledním je tentokráte kombinovaný ovladač FX/RHYTM. Jak sám název napovídá – je víceúčelový. Má jiný tvar než jeho tři předchozí potenciometry. Můžeme s ním pohybovat jak doprava, tak i doleva. Je však na pružině a kdykoliv ho vychýlíte, vrací se sám zpět do nulové polohy. A aby to nebylo málo, pokud na něho shora zatlačíte, funguje též jako přepínač. Tímto kombinovaným ovladačem basista jednak spouští a vypíná bicí sequencer, dále mění jednotlivé bicí paterny (napočítal jsem jich celkem devět včetně ťukání výrazného metronu), koriguje hlasitost bicích vůči hlasitosti baskytary, aktivuje jeden ze tří efektů charakteristických pro stáj basových pedálů od Aguilaru a nastavuje jím intenzitu oněch tří efektů.

Na konec jsem si nechal ono druhé mikrotlačítko. Je označeno jako TAP (tapping). Nebudete sice po jeho stisku hrát brilantně tappingen jako Victor Wooten, ale zato si můžete poklepáváním na něj rychlovat či zpomalovat vámi zvolený bicí patern. Co může být jednodušší a účinnější? Poslední, co jsem ještě nezmiňoval je druhá 3,5 zdířka umístěná na vrchní straně společně s otočnými lunetami. Je nazvaná výrobcem AUX. Pomocí této zdířky můžete k Aguilar amPlug3 připojit externí zdroj signálu (mobil, počítač, sequencer….) a cvičit s materiálem, který třeba zrovna natáčíte ve studiu. Skvělé.

Testuji a cvičím zároveň
Když jsem onu pidikrabičku vyjmul z plastového obalu, měl jsem rozporuplné pocity. Cože to je vlastně za udělátko a k čemu je vůbec dobré? Hernajs, doteď když chci cvičit, prostě zapojím basu do svého analogové mixpultu Fostex 450. Z něho mám výstup vyvedený do monitorů Genelec. Do dalších šavlí mixu mám připojený přímý výstup z iMacu, a to jak přímý, tak přes motorizovaný mix od Digidesignu. Z počítače si mohu pustit playbackové audio a do sluchátkového výstupu mixu nebo do monitorů pak směřuje výsledný mix. I když budu cvičit po policejní hodině, nikoho tím neruším.

No jo, ale to jsem já, který se tím živí a podobných krámů má za čtyřicet let střádání plnou cimru. Co normální muzikanti, kteří podobné vybavení nemají? Co studenti, kteří jsou nuceni bydlet na internátu, na koleji či na privátě, kde sdílí prostor s dalšími lidmi a domů dojíždí jednou za víkend? Možná mají baskytaru a ti šťastnější i aparátek, který disponuje AUX vstupem a sluchátkovým výstupem, takže do něho mohou hrnout nácvikové playbacky a nasadit si přitom sluchátka. Pokud ale zároveň zkouší s kapelou v místě bydliště, neumím si představit, že každý pátek táhnou domů basu a aparát vlakem či autobusem a pak opět zpět. Rovněž neznám moc mladých muzikantů, kteří mají dva aparáty.

A nyní přichází na scénu náš Aguilar amPlug3. Uložíte si ho (v přiloženém měkkém sametovém futrálku) do batohu a přidáte sluchátka. Dobrá jsou uzavřená. Ta seženete v obstojné kvalitě něco málo za 900 Kč (třeba kopie studiové klasiky Beyerdynamic 770). Módní bezdrátové pecky bohužel tentokrát nevyužijete.
Obrázek
Zapojil jsem amPlug3 do basy a napolohoval celý přístroj tak, abych viděl na otočné lunety. Musím tady výrobce trochu seknout, protože jestli pro mě bylo něco opravdu oříškem, tak prvotní vyluštění černých plastických nápisů na černém plastu. Naštěstí jsem si pořadí čtyř ovladačů rychle zapamatoval a už to bylo lepší. Naopak bíle vytištěné hodnoty na otočných knobech jsou čitelné poměrně slušně, takže bod navrch. Stejně přístroj po chvilce práce budete nastavovat intuitivně podle sluchu.

Pak už probíhalo vše skvěle. Nastavil jsem poměr Gainu a Volume (něco jako Master, jenže místo do reproboxu signál směrujete do vašich sluchátek), podle typu baskytary pak vytvoříte požadovanou equalizaci. Lidově řečeno, “aby se to líbilo a tlačilo to”. Během opravdu krátké chvilky mi to hrálo do uší jedna báseň. Čistý zvuk byl masivní, plný a šťavnatý, zkreslený pak příjemně chrčivý ala Aguilar Tone Hammer.

Nyní vstoupil do hry onen kombinovaný ovladač FX/RHYTM. Když ho zmáčknete a kratince podržíte, spustí se bicí sequencer. Všechny paterny jsou výtečně zvoleny a disponují parádním zvukem. Máte k dispozici jak rovné rockové rytmy, tak shufflované (triolové) rytmy pro nácvik groovů. Dokonce i swingový patern pro nácvik walking basů. Nechybí ani metalová palba pro ostřejší basáky. Krátkým stiskem přepínáte jednotlivé paterny mezi sebou a pokud podržíte ono tlačítko buď vlevo či vpravo, bicí doprovod zesilujete či zeslabujete dle potřeby. Když chcete sequencer vypnout, spínač podržíte.

Aby toho nebylo málo, pánové od Aguilaru vám pro osolení vašeho preludování ještě připravili tři efekty, které jsou charakteristické pro jejich basové pedály. Spínač tentokráte stisknete dvakrát rychle za sebou a můžete vybírat mezi Tilt-EQ kompresorem model TLC, Aguilar Reverbem s krátkým časem, který vytváří stereofonní dojem prostoru a jemným chorusem z velmi oblíbeného Chorusauru. Opět můžete intenzitu efektu přidávat či ubírat. Bicí patern mezitím může klidně hrát. Efekty jdou jeden za druhým, jakmile LEDka krátce červeně blikne, máte k opět k dispozici čistý signál. Chvilku mi trvalo, než jsem pomocí tohoto vlastně lineárního joysticku zvládl spouštět jak bicí, tak přepínat efekty, ale věřte, jde to v pohodě. Samozřejmě jsem vyzkoušel i externí AUX, který též fungoval bezproblémově.
Závěrem
Tento přístroj ukážu všem svým dospělým studentům, kteří se pohybují z místa na místo, potřebují cvičit na nástroj, nerušit přitom své okolí. Myslím, že budou nadšeni stejně jako já. Ke cvičení jste připraveni za několik vteřin kdekoliv a kdykoliv, žádné prodlužováky, žádné další kabely, žádná komba v koutě. Díky amPlug3 máte k dispozici skvělý čistý nebo zkreslený zvuk s bicí jednotkou a stěžejními efekty. Když budete chtít a pořídíte si ještě kabel – malý/velký jack, můžete tuto krabičku použít jako mocný preamp, například do vašich demonahrávek přes zvukovou kartu klidně i v noci na hotelovém pokoji. Aguilar amPlug3 je napájen dvěma malými tužkovými bateriemi, které vydrží poměrně hodně dlouho.

I tentokráte mě v praktickém předvedení testovaného přístroje zastoupí skvělý virtuózní baskytarista Nathan Nawaro, který vám předvede, co všechno Aguilar amPlug3 umí a čím je. Já za ním nezůstanu pozadu a toto skvělé cvičíte, které stojí bratru necelé 2000 Kč, už nebudu vracet zpět, protože ho prostě musím mít…

Výrobce: Aguilar
Zapůjčil: MUSIC-PARK s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět