Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

JM Forest TC70 MA/ST70 MA

Telecaster a Stratocaster kytara z cenové kategorie pod pěttisíc korun.

Na levnou kytaru pod pět tisíc korun jsem se vždy díval s mírným despektem a blahosklonnou přezíravostí a pokud přesto došlo k tomu, že mě někdo požádal, abych otestoval v obchodě pár takovýchto nástrojů za účelem koupě vánočního či narozeninového dárku pro ratolest, bylo pro mě nejdůležitějším kritériem, aby se dotyčný mladý hudebník v prvé řadě neporanil a dále, aby toto zboží splňovalo fundamentální atributy daného nástroje, tedy aby to trochu hrálo a ladilo. Jistě si řada z vás vzpomene na předměty prodávané v různých obchodních sítích, které tyto tři zásadní podmínky v zásadě nesplňují, tedy kromě faktu, že to tak nějak jako kytara „vypadá“. S podobnými předsudky jsem přistupoval k žádosti otestovat dvě ikonické kytary, vyráběné pro mě neznámou firmou JM Forest. Dobře, aspoň si potvrdím, co jsem už dávno věděl. Postupně jsem se ovšem musel s jistými sebevědomými úsudky a odsudky celkem dost nerad rozloučit, což nahlodávalo mé samolibé a domýšlivé ego. Nečekejte nějaké oslavné ódy na kytary pod 200 EUR, ale pokud se začtete dál, tak možná zvědavě vyrazíte do obchodu a vyzkoušíte na vlastní oči, uši a prsty.

Pár poznámek o výrobci
Hned na začátku ode mě dostanete poněkud matoucí informaci. Na svých internetových stránkách se JM Forest představuje jako francouzská značka, která se zrodila v roce 1991, aby zareagovala na poptávku hudebníků po autentických nástrojích. Ale pokud se podíváme z blízka na firemní logo na hlavicích kytar uvidíme tam jasně JM Forest quality instruments since 1982. Holt někteří hudebníci hledali autenticitu těchto nástrojů o devět let déle. JM Forest vyrábí akustické i elektrické kytary a baskytary a ukulele z různých materiálů a v různých cenových hladinách. Firma je součástí společnosti IPE Music, designéra a výrobce hudební a studiové audiotechniky Prodipe a bicích nástrojů Salmieri Drums. JM Forest vyrábí své nástroje v Číně a firma se na svých stránkách pyšní poměrem kvalita vůči ceně. Zdůvodňuje to především faktem, že firma při prodeji kytar vynechává distributorský článek. Tímto způsobem je schopná vyrobit relativně kvalitní produkt za výše deklarovanou cenu.
Obrázek
Na pohled
Oba testované nástroje věrně kopírují své americké vzory. Dá se říci, že ve všech detailech následují oba ikonické typy kytar, snad jen s jedinou výjimkou, a tou je poněkud zašpičatělý lalok hlavice u stratocasteru. Jinak nebýt loga výrobce JM Forest, asi byste nenašli na první pohled jiné rozdíly. Kytary působí po prvním ohledání velice příjemně, dílenské zpracování je kvalitní a téměř bez chybičky. Šroubovaný spoj krku a těla kytary, nejchoulostivější místo levných produktů je docela citlivě a čistě proveden, bez jakýchkoliv do očí bijících nedokonalostí nebo prasklin laku u patky těla kytary. Obě kytary mají krk a hmatník z javoru s vysoce lesklým povrchem. Hardware působí taktéž velice kultivovaně bez patrných nedokonalostí. U telecasteru jsem objevil, že vyvrtané díry tremola pro protažení strun, v telecasterovské terminologii u tzv. popelníku, stoprocentně nelícují s předvrtanými dírami v těle kytary. Pocit výjimečnosti a možná kvality vyvolávají krémově tónované, poněkud stařené, retro odstínem šmrncnuté pickguardy a u strata též kryty snímačů a ovládací knoby. Tento odstín se u plastových částí používal například u vyšší řady Fender Deluxe. Seříznutí okrajů třívrstvých pickguardů, další achilova pata levných nástrojů, je provedeno čistě a plynule bez nehezkých zubů a otřepů. Barevné provedení obou testovaných modelů je třítónový sunburst. Výrobce u stratocastera nabízí ještě dvě barevné varianty – černou (black) a červenou (candy red) a u telecastera taktéž černou a krémovou (butterscotch blond) s černým pickguardem. Dále jsou dostupné i varianty s palisandrovým hmatníkem, stratocaster s humbuckerem HSS a u obou typů kytar potěší i verze těla vyrobeného z jasanu ASH. Takže máte z čeho vybírat. Pokud budete chtít ke kytaře obal, budete si muset pár kaček připlatit, jelikož není součástí balení. Ke stratu ještě dostanete páku do tremola (whammy bar) a k oběma kytarám ještě imbus na seřízení prohnutí krku a jeden menší na seřizování výšky kamenů na tremolu.

Na dotek a na poslech
Těla obou nástrojů jsou vyrobená z lípy, což je u tohoto typu kytar levnější varianta ke standardní olši nebo ještě dražšímu bahennímu jasanu. Lípa je měkké dřevo, které se dobře opracovává, je také o něco málo těžší než olše. Když jsem kytary poprvé potěžkal, byla o něco větší váha znát, zejména u telecastera. Lípa má rovnější a méně výraznější léta. Měkké lipové dřevo má potlačenější vyšší frekvence, zvuk není tak ostrý, převládá teplejší středový a basovější zvuk.
Obrázek
Krk je vyrobený z javoru a hmatník též. Profil u obou modelů je moderní C. Krk i hmatník mají aplikovaný vysoce lesklý lak. U obou nástrojů najdete klasickou menzuru 648 mm a modernější, tedy větší rádius 9,5“, který je dnes běžný u standardních kytar společnosti Fender. Hmatníky jsou osazené 22 medium jumbo pražci. A jsme u další velice citlivé stránky levných kytar, a to opracování konců pražců. Pokud přejíždíte dlaní po okrajích hmatníku a pražců, nejsou cítit žádné významné výchylky nebo zádrhele. Když se ale pozorně podíváte na hrany pražců, zpozorujete ne příliš opracovaná, ostřejší zakončení. Pocit z hmatníku? V dané cenové relaci nadstandard. Kytary jsou velice dobře seřízené přímo od výrobce, který tuto skutečnost zdůrazňuje na svých stránkách. A je to opravdu znát. U obou modelů byl nastaven velice nízký dohmat, což v kombinaci se strunami 9-42 činí pohyb po hmatníku bezproblémovým a bezbariérovým. Co se strun týče, neodpustím si jednu výtku. Výrobce deklaruje celkem kvalitní struny D‘Addario EXL 120, ale hlavně na stratu byly struny na více místech zoxidované, což docela významně kazí první dojem. Ten se samozřejmě ihned zlepší, pokud si na nástroj zahrajete. Můj dojem ze hry byl takový, že jsem měl pocit, že držím v ruce nástroj cenově o třídu výš.

Oba nástroje jsou osazeny uzavřenými olejovými mechanikami, které, světe div se, opravdu dobře drží. Pokud všechny struny nejprve pořádně vytaháte a následně dotáhnete, kytara bude držet ladění celkem obstojně.

U obou nástrojů naleznete standardní strat a tele kobylky. U strata se skládá z šesti výškově i podélně nastavitelných kamenů a u telecastra ze tří kamenů. Jak jsem již zmínil výše, nastavení ladění u obou nástrojů je perfektní, takže si od prvního okamžiku užijete pocit ze hry a nebudete nervózně vychytávat ladění jednotlivých strun v oktávách.

U obou nástrojů je standardní osazení jednocívkovými snímači, přepínání snímačů a ovládání hlasitosti a tónové clony. U stratocastera pětipolohový přepínač, jeden volume a jeden tone potenciometr. U telecastera třípolohový přepínač, jeden společný volume a tone potenciometr. Snímače jsou vyrobené z alnico V magnetů. Tedy ze slitiny aluminia, niklu a cobaltu. Tyto magnety z důvodu větší hustoty materiálu produkují více energie v nižších frekvenčních oblastech, což by se mělo projevit teplejším zvukem. Díky slabšímu magnetickému poli tyto snímače mnohem lépe snímají vibraci strun a nechávají zaznít více přirozeně zvuk a vibrace samotného nástroje. A ještě víc přirozeného zvuku nabízí singl snímače, které jsou přítomné na obou kytarách. Tolik teorie. Jak tedy snímače zní na našich nástrojích? Není to špatné, ale rozhodně se ze zvuku neposadíte na zadnici. Samozřejmě, že do určité míry uslyšíte výše uvedené charakteristiky, ale pokud budete mít srovnání s kvalitnějšími snímači, budete muset uznat, že tu rozdíl je. Myslím, že na kvalitě těchto snímačů je asi nejpatrněji poznat kompromis cena – kvalita. Harmonický obsah není tak frekvenčně pestrý, což se projevuje celkově tenčím méně pevným či průrazným zvukem. Neznamená to ovšem, že by tyto nástroje v rámci výsledné ceny neměly své jednoznačné přednosti.
Obrázek
Na závěr
Asi nemá cenu filozofovat nad tím, komu jsou tyto nástroje určené. Ano, jsou to narozeninové a vánoční dárky pro začínající muzikanty nebo náhradní, chcete-li záložní nástroje pro případ nehody na pódiu. Mám ale pocit, že tato do nedávné doby pro mě naprosto neznámá značka má rozhodně navrch ve srovnání s jinými výrobci kytar v podobné cenové hladině. Ještě jednou bych chtěl vyzdvihnout vysokou hratelnost a zejména kvalitu hmatníku, ladících mechanik a celkového seřízení kytary. Zvuk je průměrný, ale pokud zkombinujete s lampovým aparátem nebo zainvestujete do kvalitnějších snímačů, mohou vám nástroje od JM Forest přinést hodně radosti. Mimochodem, moje dcera se nedávno začala angažovat v hudebních extempore místních gympláckých muzikantů a asi bude potřebovat vlastní elektrickou kytaru. Takže tele nebo strat?

Výrobce: JM Forest
Zapůjčil: Hudební centrum s.r.o.

Tomáš Hoskovec
Facebook  Twitter  Google+
PROFIL AUTORA: Tomáš Hoskovec
Narozen v roce 1974 v Ústí nad Labem. Na litvínovském gymnáziu v roce 1990 zakládá kapelu č.p.1398. Hostuje v dalších formacích litvínovsko-mosteckého regionu - THE FACE a THE END. Na pedagogické fakultě v Ústí nad Labem v roce 1994 spoluzakládá kapelu LINGERS, se kterou vydává alba Beyond (2002), Gallery (2004) a Made In Mind (2010). Prochází několika zajímavými hudebními projekty - folkově orientovaným triem TRUCKEŘI, nebo originální reggae skupinou ORLY W BLOTIE EUROPY. V současné době, vedle produkční a nahrávací činnosti s kapelou LINGERS.ON, též působí v revivalové skupině RHCP Tribute.

reklama
Facebook  Twitter  Google+
cron